Välkommen till Operation Shmup där planen är att rangordna så många shoot ’em ups jag bara orkar. Placering i listan avgörs helt och hållet av hur roligt jag tycker spelet är idag, inte om det på något sätt är historiskt viktigt eller om det var imponerande för sin tid. Jag är definitivt ingen expert i genren men ett stort fan. Dags för spel nummer 9 – Trouble Shooter, även känt som Battle Mania, till Sega Mega Drive.
Trouble Shooter utveckledes och gavs ut av Vic Tokai. Spelet släpptes först till Sega Genesis (då som Trouble Shooter) och året efter i Japan under namnet Battle Mania. I huvudrollerna hittar vi Madison och Crystal som flyger runt med sina jetpacks och som i vanlig ordning ska skuta ner sina fiender. Spelet verkar omtyckt både nu och när det togs emot av pressen för cirka 30 år sedan.
UTVÄRDERINGEN
Trouble Shooter känns direkt kul att ta sig an, kanske för att det sticker ut med sina två flygande kvinnor snarare än ett rymdskepp av något slag. Man styr båda samtidigt med valet att båda skjuter framåt eller att en av dem håller koll bakåt. Innan varje bana startar får man välja en viss typ av specialvapen, till exempel en rad av missiler som blåser igenom ens fiender. Efter ett tag listar man ut vilka specialvapen som passar en viss typ av bana och den typen av strategier gillar jag. Specialvapnet används genom att ladda upp dem vilket tycks ske genom att peppra ner fiender.
En annan sak jag uppskattar är själva power-up-systemet som är tydligt och enkelt i sin design. Plocka upp S för ökad hastighet och plocka upp F för starkare vapen. Inga konstigheter och inte heller tråkigt eftersom specialvapnet går att avfyra ganska regelbundet. Stort plus är även hur hälsa fungerar. Istället för en viss mängd liv har man en viss mängd hälsa, när den är slut är det Game Over. Men tillräckligt ofta dyker det upp hjärtan som ökar på livet. Jag uppskattar den här typen av system eftersom det inte blir lika straffande som när ens skepp blir nedskjutet, ett liv går förlorat och ett nytt men då ofta underdimensionerat skepp ska ta dess plats. I många shooters gäller det att så länge som möjligt hålla liv i sitt första skepp och då är Trouble Shooters lösning definitivt att föredra.
Jag har egentligen ingen direkt kritik mot Trouble Shooter, det känns ok i svårighetsgrad, åtminstone inte överväldigande. Det är välstrukturerat och enkelt att komma in i. Grafiken är också helt okej och upplägget och miljöerna är tillräckligt varierade för att inte bli tröttsamt. Trouble Shooter är helt enkelt ett schysst spel. Så min enda rimliga kritik skulle vara att det bara är schysst. Det glänser inte och det sticker inte ut tillräckligt för att utmärka sig. Men jag har en smygande känsla av att den japanexklusiva uppföljaren Battle Mania 2 kanske råder bot på den saken.
Samtliga spel rangordnade
- UN Squadron (Super Nintendo)
- Gate of Thunder (PC Engine CD)
- Batsugun (Sega Saturn)
- Super Star Soldier (TG16/PCE)
- Android Assault: The Revenge of Bari-Arm (Sega CD)
- Trouble Shooter/Battle Mania (Sega Mega Drive)
- Aero Fighters 2 (Neo Geo)
- Star Parodier (PC Engine CD)
- Summer Carnival ’92: Recca (Famicom/NES)