Med tanke på den senaste tidens utveckling av Playstation-kärnan till MiSTer och ryktena om att Sony möjligtvis kommer att trycka mer på sin spelhistoria i kommande online-tjänster har jag tänkt ganska mycket på konsolen som skulle revolutionera 3D-spelandet. Jag fastnade dock som vanligt i det förflutna.

Att gå tillbaka till 32-bit-erans 3D-spel är inte alltid en smidig resa. Många av spelen var exeptionella för sin tid men har inte åldrats med värdighet. Med det sagt så råder det ingen brist på fantastiska tredimensionella titlar till Sonys första konsol men jag kommer i den här listan att fokusera på 2D och ett gäng spel som verkligen visade att allt inte behöver revolutioneras grafiskt för att fortfarande vara magiska spelupplevelser.

Castlevania: Symphony of the Night

Ok, låt oss få det mest uppenbara spelet överstökat direkt. Castlevania: Symphony of the Night är ett av de bästa utforskande actionspelen någonsin. Spelet gjorde perfektion av en genre som sakta men säkert hade växt fram och det är idag en inspirationskälla till massvis med indietitlar som försöker att utveckla och förfina genren. Frågan är dock om någon av dessa titlar har kommit nära Symphony of the Night? Vilken pärla.

Mega Man X4

Jag associerar främst X-serien till Super Nintendo där den första delen är en av mina favoriter till konsolen. Ärligt talat brydde jag mig aldrig om att utforska delarna som kom till Playstation, kanske för att jag kände mig färdig med serien eller för att andra titlar såg mer spännande ut. Men senare tog jag mitt förnuft till fånga och spelade X4 och jag gillar det skarpt. Tycker nog inte det är samma pärla som X, eller X2 för den delen, men det är ett riktigt underhållande actionspel och en mer än värdig uppföljare till 32-bitsgenreationen.

Rainbow Island

Taitos vertikalt scrollande plattformsspel från 1987 skulle portas från den ursprungliga arkadversionen till en hel del plattformar i hemmet. Vissa fantastiska som portningen till Amiga, andra mindre bra. Till Playstation fick en vi en riktigt bra och arkadnära version på samlingen Bubble Bobble also featuring Rainbow Island. Spelet är fantastiskt charmigt och färgglatt vilket attraherar vid en första anblick. Efter den är det den tajta kontrollen och den något enkla men så effektiva spelmekaniken som suger in en. Har du inte tillgång till arkadversionen är PS1-utgåvan ett värdigt alternativ.

The Adventure of Little Ralph

Nu till ett något mer obskyrt spel. The Adventure of Little Ralph släpptes tyvärr enbart i Japan och hur mycket jag än har letat hittar jag inte någon hemmagjord översättning av spelet. Men språkbarriär till trots är spelet väldigt lätt att ta till sig med en till synes simpel story. Little Ralph är i sig rakt på sak. Du hoppar, springer framåt och svingar ditt svärd mot de fiender du möter. Plocka upp frukt för att samla poäng och hitta alternativa vägar för mer frukt och poäng. Wonder Boy sägs vara en influens och det märks. Har du möjligheten att spela japanska spel rekommenderar jag det varmt.

Donpachi

Det är svårt att prata 2D till Playstation utan att åtminstone välja en shooter. Ett spel jag nött väldigt mycket den senaste tiden är Cotton 100% men där är versionen till Super Famicom mer intressant så varför inte stället välja en riktig rökare – Caves fantastiska – Donpachi. Spelet är ett vertikalt scrollande monster. Det är underbar action från ruta ett med musik som lyfter upplevelsen till en adrenalinpumpande eufori. Att spela på Playstation möjliggör inställning av svårighetsgrad, att ge sig själv några extra liv, det underlättar. Har du en skärm som kan roteras stödjer även spelet ett så kallat Tate-läge så du kommer åt den rätta arkadkänslan. Ingen borde missa Donpachi.