Retro, nytt och allt däremellan.

Tvspelsdagboken ger: Årets Spel 2011


Precis som 2010 har 2011 varit ett riktigt starkt år på spelfronten. En uppsjö stortitlar kom ut, vissa levde upp till förväntningarna, några överraskade, andra gjorde oss besvikna. Det var också treornas år, och slutet på trilogier brukar ligga i fas med slutet på en generation. Och visst är det så. Det börjar onekligen märkas att viss hårdvara sjunger på sista versen och att det snart är dags för något nytt.

Samtidigt betyder det också att utvecklarna verkligen kan sin hårdvara, vilket har gett oss fantastiskt vackra spel, även på maskiner som bara har 512MB arbetsminne. Samtliga på tvspelsdagboken samlades i ett grått och snöslaskigt Bromma för att summera året som gått. Våra muggar fylldes, i brist på bryggare, med någon form av pulverkaffe med mjölk av tveksam kvalitet och vi betade av en rad kategorier. Framförallt enades vi om vilket som är 2011 års bästa spel. Vi kom fram till följande.

Årets igen i HD

goty_arets igen i hd 2011_clashofheroes
2010 fokuserade vi på nyretro som årets trend, i år har den rollen gått till HD-remakes. Visst, att släppa spel på nytt i putsad form är inte något som är nytt för i år, men 2011 innehöll en hel del av det slaget. Vi fick se giganter som Halo CE och Resident Evil 4 få nytt liv på nya konsoler med nya skal och städade texturer. Till Playstation 3 fick spel som No More Heroes, Tomb Raider och God of War nytt liv. Men det är framförallt tre (eller egentligen fyra) spel vi vill lyfta fram lite extra.

I vår längtan efter ett nytt Beyond Good & Evil fick vi åtminstone njuta av det första äventyret i HD och i väntan på att den problemfyllda utvecklingen av The Last Guardian ska avslutas eller kollapsa helt kunde vi återigen spela fantastiska ICO och Shadow of the Colossus, vackrare och stabilare än någonsin. Men vinnaren av den här kategorin är en betydligt mer otippad kandidat. Might and Magic: Clash of Heroes släpptes 2010 till Nintendo DS och var ett helt lysande spel, i år njöt vi av det högupplöst till Xbox 360 i våra soffor och livet blev genast lite bättre.

1. Might and Magic: Clash of Heroes
2. ICO & Shadow of the Colossus
3. Beyond Good & Evil HD

Årets samlarutgåva

goty_arets samlarutgava 2011_catherine
I en tid då det släpps väldigt många ”limited editions”, som egentligen bara innebär någon extra multiplayer-bana, ett lite annorlunda skin till huvudkaraktären eller ett par bonusbilar, känns det viktigt att lyfta fram de riktiga samlarutgåvorna. De som innehåller roliga prylar, soundtracks, extravaganta förpackningar eller nått så knasigt som ett örngott. 2011 innehöll en hel del tokiga specialutgåvor. Killzone 3 kom med en enorm Helghast-hjälm och till Arkham City följde det med en liten statyett av mörkrets riddare.

Men vad är det i jämförelse med det äventyrar-kit (inklusive en koffert) som man fick i samlarutgåvan av Uncharted 3 – Drakes Deception. Eller utgåvan av Skyward Sword komplett med en guldfärgad Wii-mote. För i brist på en guldfärgad kassett är kontrollen ett fantastiskt substitut. Vinnaren är dock av helt annan karaktär. Tänk så här, vilken specialutgåva har släppts med boxershorts, en pizzakartong, en t-shirt och ett örngott? Inget är rätta svaret. Catherine må kanske inte vara ett bra spel, men samlarutgåvan spelar i en helt egen division och blir utan tvivel vår vinnare i den här kategorin.

1. Catherine
2. Uncharted 3 – Drake’s Deception
3. The Legend of Zelda – Skyward Sword

Årets flerspelarläge

goty_arets flerspelarlage 2011_gow3
Att spela online tillsammans med andra människor kan vara så mycket mer än att uthärda rasistiska ungdomar i Halo, eller mutea gråtande P12or i Call of Duty. Det kan vara ett sätt att umgås med sina vänner och att faktiskt få testa sina förmågor mot andra kompetenta spelare runt om i världen. Vissa utvecklare lägger extra mycket krut på ett tajt välfungerande onlineläge, andra utvecklare väljer att gömma enspelarläget på skiva två till förmån för flerspelarläget.

Forza 4 är inte bara ett gediget bilspel som lyckas förena spelglädje med simulation, det innehåller också ett av de mest kompletta onlinelägen ett bilspel någonsin skådat. Kaotiska race runt ringen, med bilar som går för snabbt för att hantera, med sina vänner blir aldrig tråkiga. Speciellt inte om någons bil går sönder redan efter ett par kilometer. Oslagbart.

Sen har vi Battlefield 3 som sticker ut när det gäller onlineskjutande och då orkar vi inte ens bry oss om den mediokra singleplayern. Då njuter vi istället av taktiskt squad-spelande på högsta nivå. Vinnare går dock till ett lite mer problematiskt spel när det gäller multiplayer. Vi har inget till övers för att spela Gears of War mot mänskligt motstånd, men att spela kooperativt mot AI:n i Horde Mode är den mest svettiga, underhållande och utmanande upplevelsen online i år.

1. Horde i Gears of War 3
2. Battlefield 3
3. Forza 4

Årets vad i helvete

goty_arets vad i helvete 2011_psn
Under året som gått har det duggat tätt med saker som fått oss att höja lite extra på ögonbrynen. MSI utlyste en booth babe-tävling på sin Facebook-sida, ett utmärkt sätt att få ett helt community emot sig över en natt visade det sig snabbt. Electronic Arts ”glömmer” att de har utlovat en gratiskopia av Battlefield 1943 till alla som köpt Battlefield 3 till PlayStation 3. Stämningen från upprörda kunder kom naturligtvis som ett brev på posten och EA gjorde senare spelet tillgängligt gratis på PSN.

Men när vi listar våra favoriter från året så är det Duke Nukem Forever som roffar åt sig tredjeplatsen. En upprörd PR-byrå hotar att sluta skicka recensionsexemplar till alla sidor som gett låga betyg till spelet, klassiskt exempel på ”du skall inte twittra om allt du tänker”. Om de hade bemödat sig med att testa produkten som de hjälpt till att marknadsföra skulle PR-byrån förmodligen ha varit på recensenternas sida istället.

Plats två går till Bethesda och deras advokater som fick för sig att de äger rättigheterna till ordet ”Scrolls”. Detta fick Minecraft-skaparna Mojang surt erfara när de kort efter utannonserandet av sitt nya spel, som döpts till just ”Scrolls”, erhöll en stämningsansökan i brevlådan. Mojang-grundaren Markus Persson svarade givetvis på det enda sättet man kan svara på en sådan sak, ”låt oss avgöra detta i Quake 3”. Quake-matchen blev aldrig av och Bethesda tog saken till domstol där Mojang vann första omgången. Om Bethesda valt att överklaga beslutet är fortfarande oklart.

Solklar etta i årets ”Vad i helvete” är givetvis, utan konkurrens, hackningen av PlayStation Network i våras. Kanske inte så mycket själva hackningen i sig, för vi har ju sett otaliga exempel under året på att när dessa personer vill ta sig in någonstans, då verkar det vara mer eller mindre omöjligt att stoppa dem. Utan istället kliar vi oss i huvudet över det faktum att hela PSN låg nere i nästan en månad, den dåliga kommunikationen och de 77 miljoner personuppgifter som hamnade på vift. Fortfarande, mer än ett halvår senare, är frågorna lika många som under de där ödesdigra veckorna i april och maj 2011.

1. Playstation Network mår inte bra
2. Scrolls är ett ord inte alla får använda
3. PR-byrå surar över dåliga recensioner

Årets spel

goty_arets spel 2011_skyrim
Att välja ut ett spel som sticker ut i mängden av alla årets kvalitetsspel är en svår uppgift. Vår lista för 2011 började på ungefär 30 spel, efter ganska snabba omläggningar var den nio spel lång. Där började diskussionerna och argumenten ta fart på allvar. Samtliga nio spel var starka kandidater men listan skulle ner till fem, så det vara bara att bita ihop. Vi lyckades få ner listan till sex utan att blod hade spillts och efter en stunds överläggning var den äntligen nere till fem. Fem spel som av olika anledningar var värda en placering bland våra fem favoriter från 2011. Vilket var då det allra bästa? Så här tänkte vi.

L.A. Noire må ha haft en del brister, slutet var inte direkt fantastiskt och precis som i många andra Rockstar spel höll inte actionsekvenserna måttet rakt igenom. Men det var samtidigt något speciellt med Noires historieberättande, deras ansiktsanimationer och Team Bondai visade att det gick att hålla ner tempot i ett spel, fokusera på konversationer och detaljer utan att bli långtråkigt. Repetitivt ibland, men inte långtråkigt. Plats nummer fem går till ett perfekt spel, men till ett snyggt och nyskapande spel.

Rayman har under en alltför lång tid hamnat i skymundan för små kaniner och minispel. Vi har längtat efter ett riktigt äventyr med figuren utan armar och ben och med Origins fick vi ett plattformsäventyr med tajta kontroller, underbar grafik, musik att dö för och en utmaning som hette duga. Du som svurit dig genom sista banan vet vad vi pratar om. Rayman kom tillbaka i storstilad form och spelvärlden gick plötsligt från brunt till en betydligt mer attraktiv färgpalett.

Arkham Assylum tog oss med storm, vi blev överraskade utan dess like. Det var helt enkelt det bästa superhjältespelet vi rört på väldigt länge. Förväntningarna var såklart höga på Batman: Arkham City och till viss del saknar vi Assylums design med dess täta utrymmen. Men missförstå oss rätt, Arkham City är fortfarande ett bra spel, ett riktigt bra spel. Nu hoppas vi bara att nästa del tillför något nytt så vi inte blir helt mätta på Batman. Vi tvivlar inte en sekund på den saken.

Deus Ex: Human Revolution kunde egentligen blivit vad som helst. Inget pekade på att det skulle bli en katastrof men risken fanns att det skulle bli något som försvann i mängden, något som inte stod sig i dagens spelklimat. Human Revolution blev allt annat än mediokert. Det blev ett filosofiskt, storslaget, narrativt actionspel som gick att klara utan att skjuta någon i huvudet. När ett spel gör så att kontrollen sitter som fastklistrad i handen är det ett tecken på något stort. Vi har fortfarande förslitningsskador efter Deus Ex: Human Revolution. Bra jobbat Eidos.

Bara ett spel kan stå som vinnare och efter ett flertal arbetsveckor av speltid, mängder av dödade drakar och blomplockande som saknar motstycke är vi redo att kora årets spel 2011. The Elder Scrolls V: Skyrim spelar i en helt egen division i år. Aldrig har en så kall och blek värld, täckt med snö och fylld med buttra människor känts så levande. Inget har lämnats åt slumpen. Alltifrån spelets huvudstory till de minsta av sidospåren är genomtänka och välberättade. Skyrim är en värld man blir beroende av och att enbart gå en dag utan att återvända dit känns som ett misslyckande. En så stor och öppen värld innebär självklart en del småbuggar, vissa underhållande, andra irriterande. Men vem bryr sig? Skyrim andas kvalitet från första steget och ska någon rollspelsutvecklare ens komma i närheten av det här spelet kommer det krävas extrem talang och tålamod. Skyrim är mer än ett spel, det är ren och skär verklighetsflykt. Vi tackar och bugar.

1. Skyrim
2. Deus Ex: Human Revolution
3. Batman: Arkham City
4. Rayman Origins
5. L.A. Noire

Årets dåliga samvete

goty_arets daliga samvete 2011_portal2
Att må fysiskt dåligt över att ha missat ett visst spel är inte en skön upplevelse. Visst, spelet försvinner ju inte, men det är något speciellt med att vara med i händelsernas centrum istället för att skamset erkänna att man spelat ett visst spel ett år efter release. Dålig Zeitgeist på det. Vi på tvspelsdagboken vill i förväg be om ursäkt om vi har förolämpat någon genom att inte ha spelat nedanstående titlar. Vi skäms som hundar.

Sword & Sorcery var ett i mängden av fantastiska indiespel som kom ut i år, med den lite annorlunda premissen att det släpptes till iPad. Ett format vi kanske ska räkna lite hårdare med i framtiden. The Legend of Zelda: Skyward Sword är raka motsatsen. En gigantisk titel, en given titel, en titel hyllad av massorna. Men vi packade mest upp paketet och höll i våra guldfärgade kontroller. Att inte ha ens testat Portal 2 är patetiskt, vissa av oss har det till och med i inplastad form i bokhyllan. Hur tänkte vi där? Jaja, dåliga samveten är till för att få oss på rätt spår igen. Vi ska se över vår framtid och se till att dessa titlar bokas in i våra kalendrar omgående.

1. Portal 2
2. The Legend of Zelda: Skyward Sword
3. Sword & Sorcery

Årets förväntningar på 2012

goty_arets forvantningar pa 2012 2011_sonymicrosoft
Tvspelsdagboken ställer höga krav på 2012. Framtid är alltid bättre än nutid och följande saker står högst på vår önskelista över vad det nya året bör innehålla. Nej inte bör, vad det måste innehålla. Fredrik och Jonas köpte en 3DS på releasedagen, men av helt olika anledningar. Jonas för att han inte äger en DS och därför såg en chans att få konsumera ny hårdvara men också möjligheten att kompensera för sitt tidigare snedsteg. Fredrik för att han snart skulle få spela ännu mer av sin älsklingsserie Animal Crossing. Men inget Animal Crossing kom och Fredrik blev mer och mer ledsen. När Nintendo annonserade kommande spel för första kvartalet 2012 fanns inte spelet med där heller. Som tur är har ett år fyra kvartal och om inte Animal Crossing dyker upp under 2012, kan vi inte ansvara för konsekvenserna.

Vi är inte bara sugna på viktiga uppföljare, utan suktar än mer efter något helt nytt. Treornas år har nu passerat och vi vill se nya IP:s, nya idéer och utvecklare och utgivare som inte bara kör på de säkra korten. Ta en titt på indiespelen, där sker den riktiga utvecklingen. Om vi måste spela ännu ett brunt FPS smäller vi av. Men mest av allt är vi sugen på ny teknik och då menar vi inte Wii U utan just – ny teknik. Microsoft och Sony kommer knappast att släppa nya konsoler 2012 men det är dags att börja prata om dem. Vi längtar redan efter nästa E3 då detta äger rum.

1. Sony och Microsoft presenterar nästa generation på E3
2. Treornas år är över, 2012 är det dags för något nytt
3. Animal Crossing släpps till 3DS

Årets mellandagsrea

goty_arets mellandagsrea 2011_saintsrow3
Med tanke på hur många bra spel som släpps varje år är det en omöjlighet att hinna spela allt. Vissa av dessa spel blir en del av vårt dåliga samvete medan andra medvetet väljs bort i väntan på lite bättre priser, eller på en lucka i schemat. Några spel mår man dåligt av att inte ha spelat, andra vill man spela men kan med gott samvete skjuta på framtiden. Dessa spel faller under kategorin – årets mellandagsrea.

Det finns ingen direkt brist på japanska rollspel, men tyvärr finns det en ganska stor brist på riktigt bra sådana. Xenoblade är ett spel som funnits på vår radar ett tag nu, men det kommer sluka tid, tid vi inte har haft. Japanska rollspel brukar också dyka i pris ganska snabbt och finns redan nu för runt 400 kronor. Vi väntar lugnt på ett lägre pris. Super Mario 3D Land skulle lika gärna kunna kvala in på det dåliga samvetet men ingen av oss känner sig desperat efter ett nytt Mario-spel just nu och även om vi vet att priserna knappt sjunker på Nintendos egna titlar avvaktar vi ett tag innan vi hoppar på tåget. Förstaplatsen går till Saints Row: The Third som låter som ett underbart spel, sandlådekaos i kombination men rena tokigheter är något vi alla vill uppleva. Tiden har dock inte funnits och ganska snart går det nog att fynda till ett riktigt bra pris. Dags att kolla vad det kostar på Amazon.

1. Saints Row: The Third
2. Super Mario 3D Land
3. Xenoblade Chronicles

7 kommentarer

  1. Pelle Duveblad

    ”Catherine må kanske inte vara ett bra spel…” – Catherine är visst ett bra spel, punkt.

    ”Vi har fortfarande förslitningsskador efter Deus Ex: Human Revolution. Bra jobbat Ion Storm.” – Ion Storm var utvecklarna bakom bl.a. det klassiska Deus Ex och det inte lika klassiska Deus Ex: Invisible War. Sista studion gick i konkurs 2005 (http://www.fz.se/foretag/ion-storm). Eidos Montreal ligger bakom Human Revolution.

    ”Treornas år är över…” – Ironiskt nog så börjar ju 2012 med Mass Effect 3, Ninja Gaiden 3 och Diablo III (förmodligen). Själv skulle jag ranka Kingdoms of Amalur: Reckoning högt vad gäller förväntningar på det kommande året.

  2. Fredrik

    Pelle – Tyvärr kan jag nog inte ändra något kring Catherine. Men slarvet kring Deus Ex är fixat. Tack för korrhjälp 🙂

  3. Fredrik

    Ser också fram mot Reckoning, ska bli riktigt intressant att spela. Är lite skraj för att jag är mätt på RPG i och med Skyrim.

  4. Pelle Duveblad

    Det jag gillar med kingdoms of amalur är att det inte försöker något annat än ett spel, och ett bra sådant. Det känns old school men ser fräscht ut. Det känns hardcore (avancerade rollspelsmekaniker) och samtidigt casual (tydlig vägledning). Lättillgängligt och komplext, som det ska vara, och dessutom med en trevlig art-style; Reckoning är det mest intressanta spelet under 2012, definitivt.

  5. Pelle Duveblad

    Förövrigt, varför är inte MGS HD Collection med i ”Årets igen i HD”? Ico & Shadows är förvisso fantastiska spel, men jag kan inte påstå att förbättringarna till PS3-versionen går upp mot de i MGS. Substance-utgåvan av tvåan och Subsistance-utgåvan av trean (som väl båda platsar på topp 10 spel till PS2 och som dessutom innehåller två klassiska 8bit-spel). Lägg därtill att du får spela det absolut bästa PSP-spelet med två analog-spakar (som är ett otroligt lyft).

  6. Fredrik

    Pelle, mest för att ingen av oss hade testat det. Är dock lite sugen på att köpa det, men det är så mycket jag vill spela just nu 🙂

  7. Pelle Duveblad

    Det är bra, men tuffa, tider för gamers. Så många spel, så lite tid…