Kära dagboksläsare,

Xbox One har fått ett releasedatum i världens alla 13 länder: 22 november, vilket är mitt emellan PS4:ans amerikanska respektive europeiska datum. Det är även Microsofts nya konsol som dominerar resten av nyhetsflödet (plus som vanligt några lustiga tweets från Mr. Kojima) så dagens inlägg kommer fokusera på uppföljaren till XB360 – en uppföljare som många påstår redan förlorat racet mot dess huvudkonkurrent. Själv är jag inte lika säker.

I nuläget finns det få som motsäger Sonys överlägsenhet eller Microsofts fullkomliga misslyckande när det gäller kommunikation av next-gen-maskinerna. Alla som följt konferenserna och nyhetsflödet sedan Sonys avslöjande av PlayStation 4 i februari kan vittna om förvirringen kring DRM, spelinbyten och vad en inbiten spelare faktiskt behöver Kinect till. Men om vi tittar tillbaka på föregående generation så är det inte vi som strömmar konferenserna och har uppesittarkväll under E3 som utgör den stora massan. Vi har gnällt om hur den FPS-tunga branschtoppen har bristande innovation och är alltför uttjatad, något som varken Call of Duty, Battlefield, Halo eller deras konsumenter tagit någon notis om. Förstapersonsskjutare är här för att stanna, och Xbox One ser i nuläget ut att totaldominera genren.

Titanfall visades upp för första gången på E3 2013 till stående ovationer. Jason West och Vince Zampella, männen bakom Call of Duty, har med sitt nystartade Respawn Entertainment skapat ett adrenalinpumpande onlineläge med enorma Mechs som man kan styra, spränga och beslagta. Spelet är beräknat till våren 2014 och släpps till Xbox One och PC. Hur länge spelet håller sig exklusivt till Microsofts plattformar är osäkert, men vad som står helt klart är att gamla Call of Duty-fans inte kommer missa Titanfall.

Destiny är det senaste projektet från Bungie, skaparna av Halo. Här finns knappast någon Xbox-exklusivitet, men Bungie har inget starkt säte i PlayStation-lägret. Likt Titanfall är det istället troligt att Destiny kommer sälja kopiösa mängder Xbox-enheter, som över tiden kommer överrepresenteras av next-gen-versionen (Destiny släpps även till 360 & PS3). Halo-fans världen över har nu ett spelsläpp som är extra inringat i 2014-kalendern, och det är höstens Destiny.

Call of Duty är världens just nu största media-franchise. Säljrekord efter säljrekord ryker, och det främst tack vare det starka CoD-communityt på Xbox Live. Activision har annonserat att all statistik och resultat kommer att gälla över generationsgränsen när den ska korsas. Detta innebär att när de 15 miljoner 360-spelare som köpte Infinity Wards senaste spel letar efter en ny konsol (förslagsvis när de ser en TV-reklam för den där exklusiva mech-skjutaren “från skaparna av CoD”) vet de om att de deras K/D ratio och HS count finns kvar på Elite-kontot. Om det redan köpt Ghost till 360 är de bara $10 från deras första next-gen-spel.

Killzone: Shadowfall duger väl som ett launchspel, men de verkligt skjutgalna tittar åt det andra hållet i den kommande konsoldrabbningen där man även skymtar Master Chief med sin kommande generationsdebut. Vare sig det handlar om 12-åringen som skriker dig i örat på LIVE eller gamla rävar som hängt med sedan Combat Evolved och CoD-originalet ser Xbox ut att hålla ställningarna i skyttegravarna och excellera i snabbskåpandet – igen.

– Pelle Duveblad