Varje år hoppas jag på att Gamex ska ha växt sig större, starkare och snyggare. Till en mässa för spelare i alla åldrar, för alla smaker och intressen. Det ska ju onekligen vara Nordens störa spelmässa och under ett år som detta, med en ny konsolgeneration på väg ut, borde mässan vara något i hästväg. Dessutom hade Gamex allierat sig med Cdon och deras elektronikmässa vilket bör vara en intressant kombination. Så vad var det för Gamex jag fick?

Målet med mitt besök på Gamex 2013 var ganska tydligt. Jag ville testspela Playstation 4 och Xbox One. Det gjorde jag också. I synnerhet var jag nyfiken på den nya kontrollen till Playstation, men också intresserad av att se evolutionen av den smått fantastiska Xbox 360-kontrollen. Nu när jag testat båda är jag ganska besviken, men av olika anledningar.

Vad gäller PS4-kontrollen var nog mina förväntningar lite väl höga. Missförstå mig rätt, kontrollen kändes mycket rejälare och bekvämare än vad Dualshock 3 gör, men det är inte speciellt svårt att lyckas med det konststycket. Är den på samma nivå som 360-kontrollen. Nja, knappast. Men det är ett steg framåt för Sony, bara inte ett så stort steg som jag hade önskat. På plussidan hittar vi betydligt tyngre triggers och betydligt stabilare analoga spakar. Men placeringen faller mig fortfarande inte i smaken, men det är nog mer en vanesak än något annat.

Varför då besviken på Xbox One-kontrollen? Jo, eftersom jag anser att den är ett steg tillbaka för Microsoft. I 360-kontrollen hade MS hittat en robust design och utöver den fruktansvärda digitala styrplattan har jag svårt att hitta fel på 360-padden. Kontrollen till Xbox One känns billigare på något sätt. De analoga spakarna är tunnare och slappare. Höger och vänster triggerknappar (RB/LB) är inte speciellt tryckkänsliga och är vissa lägen helt stumma. Det digitala styrkorset har man nu fixat till, det är ett plus.

En annan sak jag reagerade på var det nu inbyggda motståndet i de analoga triggerknapparna (LT/RT). Ni vet, om man gasar eller bromsar i Forza ska man känna feedback och motstånd i syfte att skapa en mer äkta bilåkarkänsla. Men känslan var mest att någon gav mig svaga elchocker i fingerspetsarna. Förhoppningsvis lyckas utvecklare jobba vidare med denna funktion för i Forza var den bedrövlig. Hur är då nya Forza, jo lite snyggare, annars mer Forza.

Annars då? Jo Sony gav ett positivt professionellt intryck i sitt bås på mässan medan Microsoft kändes oorganiserade med lite golvyta och några maskiner. Dock var det inget av företagen som signalerade – titta på oss! vi har nya maskiner på gång! och vi vill gärna ha era pengar! Sorgligt men sant. Nintendo då? Nej det är inget skämt, den japanska ikonen har faktiskt en riktigt stark line-up till jul och borde rimligtvis vilja visa upp den. Näe då, förutom ett par Wii U-maskiner i ett hörn på mässan fanns det inget Nintendo så långt mina ögon kunde se.

Hur var det då med Cdon? Fungerade kombinationen? Alltså, vad Cdon hade med det här spektaklet att göra vet jag inte. Jag såg lite Cdon-skyltar på en ganska tom golvyta men förstod inte vad någon gjorde där. Såg en datorskärm med mässerbjudanden från Cdon men det var kanske 10 olika saker man kunde beställa hem från deras hemsida. Jag förstår verkligen inte. Var båsen med kameror och skrivare i deras regi kanske? Kombinationen ny teknik och spel borde verkligen fungera men i det här fallet… inte det minsta. Att Cdon inte körde någon slags provisorisk spelbutik på mässgolvet fascinerar mig, det är inte så att det råder brist på utrymme direkt. Mässgolvet lyste med outnyttjade kvadratmetrar.

Ok, nu har jag gnällt en massa och jag försöker verkligen hitta något positivt att berätta om. Men det är svårt. Ubisoft, Bandai Namco och andra utvecklare visade troget upp sina spel. En försäljare av retrospel fanns på plats men när prisnivåerna till och med låg högre än i Game-butiker så valde jag att backa därifrån. En sak jag verkligen gillar med Gamex är att mindre utvecklare får en chans att visa upp sina verk, men tyvärr fanns inte så många på plats. Om Gamex är menat som en aktivitetsdag för höstlovande kids som saknar lokal så visst, då fungerar Gamex, men om det ska vara Nordens största spelmässa känns mässan tunn. Jag håller tummarna för en uppryckning till nästa år.