Retro, nytt och allt däremellan.

Tvspelsdagboken vs. Metacritic: Rage


Id Software är en av de mest inflytelserika utvecklare spelbranschen har skådat. De har satt en standard för shooters som har varit svår att leva upp till. I varje fall om vi går tillbaka i tiden något. För Id Software har inte släppt något spel på många år. Rage skulle bli deras segertåg tillbaka in i spelarnas hjärtan och på förhand såg allt väldigt lovande, om än väldigt bekant ut. För det påminde om en massa existerande spel. Som Borderlands, fast utan den öppna världen. Mer som Fallout, fast bara på ytan. Det var svårt att sätta fingret på vad Rage faktiskt skulle visa sig vara. Lite, man tror sig att ha sett det tidigare, men kan inte riktigt placera det. Hur som helst var det väldigt mycket upp till bevis för Carmack och hans arbetare. Var det en ny revolutionerande produkt som var på väg ut, eller något som kändes daterat till Ids storhetstid.

Mottagandet blev lite blandat. Till övervägande väldigt positivt, men blandat. Det som först stack ut var hur jäkla snyggt det var, men ganska snart började folk klaga på ordentliga pop-ins vilket förstörde den upplevelsen något. De mest positiva recensenterna talar om en gedigen shooter av den gamla skolan, ett spel som tar några steg framåt utan att tappa vad som är Id Softwares styrka. De mer balanserade menar att Rage vill vara bra på en massa saker utan att egentligen vara exceptionellt bra på något. Andra mer kritiska recensenter säger att det inte finns tillräckligt att göra och det som finns att göra känns snabbt väldigt repetitivt. Men även om det finns en del kritiska röster så landade Rage på 82 i snitt vilket knappast är ett dåligt betyg, men kanske hade man önskat sig mer från en utvecklare av den kalibern. Vi trodde så här.

Fredrik (gissat snitt 82): ”Jag känner en extremt stor respekt för Id Software och jag var väl ganska intresserad av att se vad det skulle bli av Rage. Men jag ställde mig skeptisk till förhandssnack om att det här skulle bli nått över det vanliga. Min gissning landade på 82, något som pekade på ett bra men inte lysande spel. När det också visade sig bli resultatet var jag snarare missnöjd än nöjd. För det hade varit extremt kul att se Id komma in och röra om i en shooter-värld som sett likadan ut sen första Modern Warfare.”

Jonas (gissat snitt 84): ”Det såg lovande ut för mig denna vecka, men i sista sekund kom en viss sajt och postade en totalsågning av Rage som drog ned medelbetyget rejält. Fredriks påhitt om att vi skall gå efter Xbox 360-versionen och inte PS3-versionen (som faktiskt snittar 84) är ytterligare salt i såren. Jag får nöja mig med en poäng denna vecka och det faktum att Id Software faktiskt verkar ha lyckats göra precis vad alla (utom Daniel) trodde att dom skulle lyckas med – en skitsnygg, välgjord, underhållande actionrökare utan det där lilla extra.”

Daniel (gissat snitt 92): ”Id Software har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta tack vare Wolfenstein, Quake och inte minst Doom. Från den dagen att Rage uttannonserades har jag hoppats på, eller nej, nästan förväntat mig att de skulle göra ännu ett stort avtryck i genren. Så med en kombination av min tro på Id Software och min önskan om att de skulle lyckas med Rage, lade jag mig på det höga snittet 92. Allt eftersom releasen kom närmare sänkte jag mina förväntningar och insåg att Rage antagligen inte blir något nytt Doom som revolutionerar genren. Synd att min optimism inte ger poäng.”

Thomas (gissat snitt 87): ”Ungefär halvvägs genom tävlingen inser jag att min starkaste sida är inte att gissa vad omvärlden ska tycka om olika spel. Hoppas på en bättre andra halva av tävlingen…”

Komplett lista och regler för vår Metacritic-tävling.

Ställning just nu: Daniel: 3 p (-) | Fredrik: 6 p (+3) | Jonas: 5 p (+1) | Tompa: 2 p (-)

1 kommentar

  1. Pelle Duveblad

    Till konsol förtjänar Rage 88, punkt slut. Bara Crysis 2 är ett grafiskt snyggare multiplattform-spel, ingen utvecklare har lyckats med bullet-impact lika väl som id och världen i Rage är, om än tom på fylliga karaktärer, välgjord och oerhört detaljrik. Story finns inte på kartan, men det gör det ju å andra sidan inte i Borderlands heller. Visst, Rage omvandlar inte FPS-genren som Cod 4 gjorde för 4 år sedan, men betyget på ett spel ska inte sättas i förhållande till förväntningarna man kan ha på utvecklaren.