Retro, nytt och allt däremellan.

Dag 383: Demo-intryck från Kingdoms of Amalur & The Darkness 2

Igår upplyste Jonas om ett gäng nya demos som landat på Xbox Live Marketplace. Det har varit rätt tunt på nya demon på sistone och jag såg genast fram emot att få testa något nytt. Det har ju pratats en del om Kingdoms of Amalur (KoA) och att det är ett rollspel med en hel del potential eftersom flera kända namn är med och producerar. Nedan är lite intryck och funderingar från mig efter att testat bland annat KoA.

Kingdoms of Amalur
Det börjar bra med en skön bakgrundsmusik som känns sådär lite rollspelsmagisk och mysig i menyn. Det första som slår mig när jag börjar spelar är att presentationen känns gammal och luktar 90-tal eller nåt. Det känns inte nytt och fräscht helt enkelt. När jag sen ska inleda min första dialog med en karaktär får jag en obehaglig överraskning.

Huvudkaraktären saknar voice over – hallå 90-talet ännu en gång, har vi inte kommit längre? Jag tycker det fungerar okej i till exempel Fable 2, men när man vill ge dialogen – ursäkta monologen – så pass stor plats med flera val och alternativ tycker jag inte att det håller måttet. Min Alv kommer alltså aldrig att inleda en dialog under spelets gång och inte heller reagera med känslor och tonläge på det som sägs, vilket är något jag inte kommer stå ut med när jag vill uppleva en gedigen berättelse. Det slutar med att jag snabbt och oengagerat klickar förbi all konversation. Kingdoms of Amalur är numera struket från min intresselista. Jag säger bara en sak – Mass Effect 3.

The Darkness 2
Starbreeze har länge legat mig varmt om hjärtat och det har varit med viss oro som jag väntat på uppföljaren till The Darkness eftersom det är annan studio som står bakom spakarna den här gången. Förutom en rätt kass inledning på demot där det var ett helsike att sikta, så hade jag rätt kul. Skön action, visuellt tilltalande och quad-wielding! Det fungerar betydligt bättre än vad jag hade trott faktiskt. Darkness II var definitivt det demo som lämnade mest positiva intryck och är något jag kommer fortsätta hålla ögonen på även framöver.

Asura’s Wrath
Passade även på att testa Asura’s Wrath när jag ändå var i farten. Ett japanskt actionäventyr som spårat ur totalt, precis som det ska vara säger kanske några, men inget för mig.

4 kommentarer

  1. Pelle Duveblad

    Jag hade faktiskt inte förväntat mig voice-over i Kingdoms of Amalur. Det känns mer blandning mellan Skyrim och Borderlands än det känns Mass Effect. Jag har däremot inte testat demot än; det kanske känns märkligare än jag föreställer mig.

  2. Fredrik

    Att huvudkaraktären inte har någon VO är väl ganska vanligt i rollspel. Samma sak i Skyrim. Har absolut inga problem med det i ett RPG. Men annars håller jag lite med om presentationen, eller snarare UIn i spelet. Mitt största problem med spelet (eller snarare demot) är att kameran och kontrollen inte var så tajt som jag väntat mig, speciellt i ett spel där själva stridsmekaniken ska vara mer God of War-ish än ett klassiskt rollspel. Men jag tänker inte säga för mkt baserat på demot. Är fortfarande väldigt taggad på Reckoning, men kanske lite mindre nu än innan demot.

  3. Pelle Duveblad

    Jag var inte helt vän med kameran jag heller, men menyer och interface tyckte jag var mycket bra. Vad som såg ut att vara anpassat för konsol kändes mer anpassat för dator. Det blir nog reckoning till PC för min del.

  4. Fredrik

    Håller med dig Pelle, men tyvärr är inte PC ett alternativ för mig.