Vid midnatt svensk tid höll Ubisoft sin presskonferens, och i efterhand kan jag bara konstatera att de spelade sina kort väl utan att blåsa mig av stolen. Assassin’s Creed var Assassin’s Creed, Shape Up var ett fitness-spel som i slutändan bara är ett fitness-spel, Just Dance 2015 handlade om att dansa, The Division hade en tuff trailer men spelet är detsamma, The Crew är snyggt och småspännande men inget verkligt nytt visades och Far Cry 4 var mer Far Cry vilket är bra men ännu inte mycket mer än så.

Ubisoft brukar avsluta sina konferenser med något helt nytt, vilket nästan stämde in den här gången. Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege är det första spelet i Rainbow Six-serien efter Vegas 2, sedan utvecklingen av tidigare annonserade Patriots avbrutits. Visningen fokuserade på multiplayer, och allt pekar mot att slutprodukten kommer att vara fokuserad kring just flerspelarlägen. Det fanns väl en del att gilla där, men i ärlighetens namn känner jag mig inte alls sugen på nya Rainbow Six – det känns så gjort.

Den enda positiva överaskningen var Valiant Hearts. Jag är inte den som lätt imponeras av mindre projekt i den här stilen, men Valiant Hearts är tilltalande på många sätt. För det första, det ser ut att handla om en hund vilket får mitt hjärta att vekna. För det andra, spelet utspelar sig i första världskriget, en väldigt sällsynt historisk tid i tvspelssammanhang. För det tredje, jag vet inte mycket om det. Ett vanligt problem nuförtiden är att jag vet för mycket om ett spel innan jag ens får chansen att spela det, och mystiken kring Valiant Hearts ökar mitt intresse mångdubbelt.

Props är på sin plats till Aisha Tyler. När hon tidigare varit värd för Ubisofts konferenser har hon nästan (men bara nästan) varit i klass med Mr Caffeine när det kommer till pinsamhetsfaktor, men i år höll hon sig på banan utan att släppa sin humor, ärlighet och charm. Det är ett trevligt substitut till den professionella stilen hos Sony och Microsoft.