metacriticduellen banner
New Super Mario Bros. är inte speciellt ”new” längre. När det släpptes till Nintendo DS 2006 var det en frisk fläkt i spelvärlden och Nintendo visade återigen att man var en av de bästa på att göra plattformsspel. Sen kom det ut till Wii, där det kooperativa läget var den stora nyheten. Sen släpptes det till 3DS och då hade folk börjat ledsna. Därför var det många som stod frågande inför faktumet att New Super Mario Bros. skulle bli det tunga namnet vid release av Wii U. Så här gick det.

De flesta recensenter verkar helt nöjda den här gången. Gamespot menar att det har den där charmen som är så typiskt för Nintendo. Joystiq anser att det är ett steg i rätt riktning, i relationen till 3DS-utgåvan får man anta. Vissa är dock mer skeptiska som till exempel Guardian och Giant Bomb som skriver att det inte känns speciellt nytt alls och att Nintendo borde ha valt ett starkare kort vid release, eller i varje fall ett fräschare kort. New Super Mario Bros. U snittade 83 på Metacritic vid vår mätning.

Fredrik (gissat 86)

Jag spelade skiten ur New Super Mario Bros. på min DS och jag har spelat det ganska mycket på mitt Wii. Jag har inte ens övervägt att köpa det till 3DS och det var knappast en titel som gjorde det obligatoriskt att köpa ett Wii U. Jag drog till med en ganska generös gissning eftersom jag vet hur mycket kritikerna brukar älska nya Mario-spel, lite för generös skulle det visa sig. 1p

Daniel (gissat 87)

Jag resonerade till mångt och mycket som Fredrik och trodde att kritikerna onyanserat skulle ta Mario till sig vid WiiU-lanseringen. På ett sätt är det lite skönt att se att lanseringsspel till en ny konsol inte kategoriskt tokhyllas med betyg som skulle behöva revideras ett par år senare. Resultatet tycks vara ett stabilt klassiskt Mario-spel som inte är värd epitetet ”New” längre. Ett något lägre snitt än väntat sänder en sund signal från spelvärlden till Nintendo. 1p

Ställning just nu: Daniel: 13 p (+1) | Fredrik: 15 p (+1)

För att se vilka spel vi har valt ut och vilka regler som gäller klickar du här.

Följ oss gärna på Facebook eller Twitter.