En genomsnittlig svensk retrosamlare tycks föredra Nintendo och Sega utan att avvika alltför mycket från den skandinaviska och europeiska marknaden. Inget ont i det för det finns absolut ingen brist på fantastiska spel till de maskinerna. Om någon tar en mer annorlunda väg kan det handla om tungviktaren Neo Geo (vilket är en dyr historia) eller japanska utgåvor av de mer traditionella konsolerna såsom Famicom eller Super Famicom – och även där finns en guldgruva av intressanta spel att upptäcka. Men det finns en konsol som var väldigt populär i Japan men aldrig fick fotfäste här, en konsol som har en mängd fantastiska spel och en lika stora mängd förvirrande variationer – PC Engine.

En kort historik

Den 30 oktober 1987 släppte det Japanska företaget NEC, i samarbete med spelutvecklaren Hudson Soft, en av de mest fascinerande konsolerna jag stött på. Konsolen skulle konkurrera med Nintendos Famicom i Japan och var en slags hybrid mellan åtta- och sextonbitarsgenerationen. Jag har varit en inbiten spelnörd i hela mitt liv men den här konsolen hade jag missat totalt. Detta var egentligen inte speciellt märkligt eftersom NEC gjorde sitt yttersta för att förvirra den globala spelmarknaden.

PC Engine släpptes som sagt 1987, alltså efter Famicom men innan dess att Sega Mega Drive eller Super Famicom lanserades i Japan. Det var en bisarr men charmig liten enhet som spelade så kallade HuCards (väldigt snarlika de kort som finns till Sega Master System, fast med högre kapacitet). Den hade en åttabitars processor men marknadsfördes som en ”nästa generations konsol” med stöd av sina två sextonbitars grafikprocessorer. PC Engine var till en början exklusiv för den Japanska marknaden men skulle två år senare även släppas i USA under namnet TurboGrafx-16. Där med ett helt annat kosmetiskt utseende och då med en helt annan konkurrens.

Förvirring och nyskapande

PC Engine skulle få en rad olika uppdateringar, uppgraderingar och tillsatser. Den mest betydande tillsatsen var CD-ROM-spelaren som kom ut redan 1988, med andra ord långt före den tekniken skulle bli betydande bland tvspelsmaskiner i stort. Varianten jag spelar på heter PC Engine CoreGrafx, där den enda skillnaden mot den första modellen av PC Engine är färgen på konsolen och det faktum att du kan koppla den till TVn med kompositkablar istället för enbart till antennuttaget (japanska sådana). Detta behöver du alltså tänka på om du vill köpa en PC Engine och även kunna spela den på en europeisk television utan att behöva modifiera konsolen eller köpa den tillsats som finns för att få utgångar som passar svensk standard.

Är du sedan på jakt efter CD-ROM-spelaren är det en djungel i sig. De flesta spelarna har dött av gammal ålder och springer du på en som säljs som otestad är den med största sannolikhet ur funktion. Skulle du lyckas hitta en som är renoverad kostar den oftast skjortan. Du behöver dessutom jaga fatt andra tillsatser för att koppla ihop den med din PC Engine om du inte springer på en variant under namnet PC Engine DUO (eller dess efterföljare DUO R och DUO RX) som är en maskin med både kortläsare och CD-ROM i ett, men även dessa är hopplöst jobbiga att hitta hela och till ett rimligt pris. Så jag har för tillfället nöjt mig med en CoreGrafx i hopp om att en dag lyckas hitta en prisvärd CD-ROM-enhet.

Kompatibilitet och köptips

Låter detta rörigt? Absolut. Det släpptes totalt åtta olika PC Engines om man även räknar DUO-modellerna. Dessutom två olika externa CD-ROM-tillsatser och ett par bärbara enheter. Men vi backar nu lite, för den amerikanska releasen gör det hela lite extra förvirrande och delvis frustrerande.

PC Engine är alltså en japanexklusiv konsol som spelar japanska spel. Detta innebär alltså att om du inte kan hantera det japanska språket begränsas du till spel som antingen helt saknar text eller spel där textmängden är begränsad. Äventyrsspel och rollspel går med andra ord helt bort för min del. Finns det då amerikanska utgåvor av spelen? Nja, inte direkt. PC Engine släpptes alltså 1989 i USA och lystrade där till namnet Turbografx-16, men till skillnad mot i Japan där konsolen sålde riktigt bra (eftersom den till en början enbart konkurerade med Famicom) mötte Turbografx-16 stenhårt motstånd mot både NES och SEGA Genesis (Mega Drive). Konsolen blev något av en flopp vilket då också innebar att ett begränsat antal titlar nådde den amerikanska marknaden. För att sedan göra det hela vansinnigt jobbigt är inte PC Engine kompatibel med TurboGrafx-16-spel. Dock så är TurboGrafx-16 kompatibel med Japanska spel om du skaffar en adapter. Men ingen adapter existerar för motsatsen så vitt jag vet.

Varför då inte köpa en adapter och en amerikansk enhet? Jo för att den är dyrare, svårare att hitta och saknar AV-utgångar (för detta måste du ha ett tillbehör som heter TurboBooster, vilket i sig är svårhittat). Den japanska konsolen är alltså billigare och lättare att samla på än den amerikanska. Det ska tilläggas att modifieringar går att göra för att komma runt regionsproblematiken, men dessa ligger långt bortom min förmåga. För ordningens skull ska jag nämna att det finns en europeisk utgåva av PC Engine som även den döptes om till Turbografx (fast utan -16 på slutet). Frestas inte att köpa en sådan, mer än möjligtvis som hyllprydnad. Anledningen är att den spelar spel i 50Hz (till skillnad från 60Hz i USA och Japan) och eftersom inga spel anpassades till PAL-marknaden får du helt enkelt nöja dig med att spela trötta versioner av de spel som kom till USA. Om du inte modifierar konsolen såklart.

Så vad behöver du för att komma igång om du inte redan lagt dig i fosterställning och gett upp? Här kommer en smidig lista.

1. En PC Engine CoreGrafx (finns i två varianter I & II, men det är bara färgen på loggan som skiljer dem åt). En enhet med en handkontroll, strömadapter och videokablar brukar gå för runt 700 kronor. Vill du ha en komplett i box får du lägga till ett par hundralappar.
2. Extra handkontroll för att spela med vänner hittar du för runt 150 kronor, se till att det är en med turbofunktion på för det kommer du att behöva. De tidiga kontrollerna till PC Engine saknade detta.
3. En adapter för att kunna koppla fler än en handkontroll till enheten. Japp, det finns bara en ingång för kontroller på konsolen.
4. Spel, spel och fler spel.

Anledningen till att vi köper en konsol

Nu över till det roliga – spelen. Den största anledningen till att jag köpte en PC Engine var för att jag gillar Shoot ém Ups och gillar man spel i den genren känns konsolen smått obligatorisk (nåja, det finns andra bra maskiner också). Det finns en uppsjö bra shooters till konsolen och lyckas jag en dag komma över en CD-ROM-läsare ökar det antalet. Men även för de som inte har den här genren som sin favorit finns de en rad godbitar inom andra kategorier. Vi börjar med fem givna titlar att äga till sin PC Engine, titlar som ingen får missa. Jag kommer även att ange ett rimligt cirkapris för varje spel men självklart går de att hitta billigare för den med massvis med tålamod eller dyrare för de som helt saknar den egenskapen.

5, förlåt, 6 spel att starta sin samling med

1. PC Genjin är spelet och karaktären som skulle bli maskinens maskot, likt Mario eller Sonic. Genjin (eller Bonk som han hette i USA) är en grottmänniska som istället för att hoppa på sina fiender ger dem rejäla skallningar med sitt stora huvud. Spelet och dess efterföljare osar av både karaktär och kvalitet. (Komplett runt 200-300 kronor, enbart kort runt en hundring)
2. Splatterhouse är en sidoscrollande Beat ém Up i skräckinjagande miljöer. Med en stor skopa uppfinningsrikedom lyckades Namco skapa miljöer som för sin tid verkligen var banbrytande. Man kontrollerar Risk som döljer sig bakom en Jason-inspirerad mask och med hjälp av slag och sparkar samt diverse vapen ska man ta sig genom en minst sagt bisarrt hus. Löjligt bra. (Komplett runt 200 kronor, enbart kort för under hundringen)
3. Pro Tennis: World Court ser på ytan ut att vara ett typiskt tennisspel från den här eran. Men under ytan döljer sig ett förvånansvärt variationsrikt och underhållande tennisspel som tillsammans med vänner håller riktigt länge. (Komplett för 100 kronor, enbart kort för billigt).
4. R-Type 1 & 2 Arkadversionen av R-Type portades till PC Engine och blev där (säkerligen på grund av utrymmesbrist) två separata delar. Hur som helst är den här versionen en ruggigt bra portning av originalet och för er som enbart spelat NES-utgåvan så kommer R-Type till PC Engine att skaka om er värld, eller nått i den stilen. (Båda spelen kompletta får du kanske hosta upp 400 kronor för och enbart korten landar nog på ett par hundralappar).
5. New Zealand Story kommer från samma utvecklare som gav oss Bubble Bobble och Rainbow Island. Även om detta spel inte riktigt kommer upp till samma nivåer som de två titlarna är New Zealand Story både charmigt och klurigt.

5 måsten för shooter-fanatikern

1. Gunhed – Även känt som Blazing Lazers i staterna. Något av konsolens standardshooter, men en fantastiskt bra sådan. Gunhed håller hög hastighet och innehåller några av genrens bästa power ups. Miljöerna är variationsrika och banorna utmanande.
2. Salamander (Life Force) – Du har säkert spelat det till NES men den här versionen kommer något närmre arkadupplevelsen. Tyvärr lider spelet av lite slow downs när man spelar med en vän, men inget som stör alltför mycket.
3. Final Soldier – Bakom detta spel hittar vi Now Production som senare skulle släppa bland annat We Love Katamari till Playstation 2. Utvecklaren låg även bakom en rad andra bra spel till PC Engine men jag anser att Final Soldier är höjdpunkten.
4. Super Star Soldier – Utvecklat av Kaneko som även ligger bakom arkadspel som Air Buster och DJ Boy men även Heavy Unit till PC Engine. Snyggt, underhållande och en av konsolens starkaste shooters.
5. Kyukyoku Tiger – även känt som Twin Cobra, är en helikopter-shooter utvecklad av Taito, ett företag som har en speciell plats i mitt hjärta. Det beskrivs på internet som en spirituell uppföljare till Tiger Heli, men där ska nog betoningen ligga på spirituell och inte uppföljare. Spela och njut.

Röster om PC Engine

Paul Weller (står bakom den brittiska siten The PC Engine Software Bible)

(tvspelsdagboken) Hur kom du först i kontakt med PC Engine? (Paul) Inledningsvis läste jag om PC Engine i tidningen Computer & Video Games, men första riktiga kontakten var i en lokal datoraffär. Butiken visade upp Gunhed och jag vart speciellt imponerad av alla power ups. Under den här tiden spelade jag mest Sega Master System så skillnaden kändes stor. Första spelet jag spelade var PC Genjin vilket gjorde mig helt förälskad i konsolen. Tillslut lyckades jag skaffa en genom att byta bort massvis med gamla spel till ZX Spectrum. (tvspelsdagboken) Vad är det som gör att PC Engine sticker ut jämfört med andra konsoler från den eran? (Paul) Vid den tiden var det den första importkonsolen som gjorde ett avtryck på den brittiska marknaden. Plötsligt öppnade sig en ny värld av japanska spel för oss, spel som inte var putsade för att passa marknaden i väst. Det var också den första maskinen som verkligen fångade arkadkänslan för mig. Och när CD-Rom-tillsatsen dök upp lyftes den till en helt ny nivå och kunde då konkurrera med nyare konsoler under en lång period. Men till syvende och sist är det den stora variationsrikedomen bland spelen som gör att konsolen håller än idag. Det var också konsolen som fick mig att älska Shoot ém Ups! (tvspelsdagboken) Vilket är ditt absoluta favoritspel (HuCard) till PC Engine? Det finns så många fantastiska HuCards till PC Engine, men jag måste nog till sist säga första PC Genjin. Det är ett helt lysande spel som fick mig att totalt fastna för maskinen.

Fredrik Josefsson (driver företaget Japanspel)

(tvspelsdagboken) Hur kom du först i kontakt med PC Engine? (Fredrik Josefsson) Liksom allt med företaget började det i liten skala och expanderade sedan. Min kollega Björn moddade en PC Engine som vi tog med oss till den första RSM (retrospelsmässan) vi var på. Innan Japanspel hade jag aldrig hört talas om konsolen. Jag försökte sedan sälja in PC Engine till kunder men det tog väldigt lång tid i början. Många är skeptiska och fortfarande frågar inbitna gamers – ”är det inte bara samma spel som till NES med lite bättre grafik?”. (tvspelsdagboken) Vad är det som gör att PC Engine sticker ut jämfört med andra konsoler under den eran? (Fredrik) I Japan var PC Engine nummer två efter Famicom/Super Famicom och utvecklade en lojal följarskala. Den hade bättre musik och grafik än Famicom och många shooters såg riktigt bra ut, utan flimmer eller lagg, och många andra actionspel med stora fina karaktärer. (tvspelsdagboken) Vilket är ditt personliga favoritspel (HuCard) till PC Engine och vilket spel skulle du rekommendera någon som planerar sitt första spelköp till konsolen? (Fredrik) Jag spelar glatt dess sportspel så som dodgeball, fotboll, tennis eller racingspel. Även klassiker såsom Bomberman. Som rekommendation skulle jag säga ett billigt shmup som till exempel Dragon Spirit eller R-Type, eller actionspelet Bomberman. Annars är Super Star Soldier eller liknande på en lite högre nivå, och det kanske är det man är ute efter. Vad gäller plattformsspel finns där många småtrevliga spel som Aoi Blink och Makyo Densetsu. Neutopia är annars deras ”zelda-spel”.

Daniel Törnqvist (Hårdvaruentusiast)

(tvspelsdagboken) Hur kom du först i kontakt med PC Engine? (Daniel Törnqvist) Kom först i kontakt med PC-Engine genom att läsa om den på olika forum på nätet, om hårdvaran och att den hade fler i stort sett arkadperfekta konverteringar av spel. (tvspelsdagboken) Vad är det som gör att PC Engine sticker ut jämfört med andra konsoler under den eran? (Daniel) Den sticker ut med fler färger samtidigt på skärmen än både Super Nintendo och Sega Mega Drive (482 mot 256 respektive 64). Den saknar dock möjligheten att scrolla flera bakgrunder i hårdvaran så som Mega Drive och den har lite sämre hantering av tile-grafik (tillåter inte tileflipping vilket sparar minne i maskinen). Det var den första konsolen med CD-Rom-Drive och spelen använde den många gånger bättre än andra (inte bara en massa FMV-spel eller interaktiva äventyr). En annan fördel är att även om spelen kom ut i Japan är nästan alla spelbara förutom ett fåtal Rollspel. (tvspelsdagboken) Vilket är ditt personliga favoritspel (HuCard) till PC Engine och vilket spel skulle du rekommendera någon som planerar sitt första spelköp till konsolen? (Daniel) Det finns många finfina spel men framförallt en massa fina shooters. Starblade, Blazing Lazers (Gunhed) och Air Zonk till exempel. Bonk-spelen (PC Genjin) är mysiga om man gillar sånt. Dungeon Explorer, eller varför inte den bästa arkadporten av Splatterhouse? Har man CD-tillbehöret måste man skaffa sig Castlevania X: Rondo of Blood som i min mening är det bästa Castlevania-spelet för 16-bit-generationen.

Ett stort tack till alla som ställde upp på intervju. Har du några kommentarer på artikeln går det bra att kommentera här på sidan eller bege dig till vår Facebook-sida.