Sista delen i Gears of War-trilogin är här även om det knappast är en högoddsare att vi kommer få ser mer av spelserien i framtiden. Tillsammans med Halo är Gears of War utan tvekan Xbox-plattformens viktigaste varumärke, om vi ser till exklusiva titlar. Och det ställer höga krav. Krav som kan vara svåra att leva upp till. Första delen var riktigt grym, andra delen oerhört välpolerad (undantaget flerspelarläget) och tredje delen blev rätt bra den också. Efter att i princip sträckspelat igenom kampanjen, lagt tokigt många timmar i Horde och skrattat oss igenom Beast, är det nu dags för oss på Tvspelsdagboken att syna våra spekulationer.

Även de mest kräsna kritikerna tycks vara överens om att Epic Games har gjort det igen. Ettan landade på 94 i snitt, tvåan på 93, trean landade till slut på 91. Spelen kan då tyckas ha blivit sämre, men så är det nog inte. Snarare så att kraven har blivit högre. Väldigt många uppskattar möjligheten att få spela igenom storyn med tre vänner, det brutala Horde-läget och nykomlingen Beast. Det gör kritikerna rätt i. Skribenterna som är mest missnöjda menar att det mest känns som en uppdatering av de tidigare spelen och håller därför nere betygen. Och visst, så kanske det är. Men det är också precis vad fansen vill ha, så något helt annat hade antagligen inte tagits emot av varken kritiker eller spelare på ett positivt sätt. Med ett slutsnitt på 91 kan man konstatera ännu en kreativ framgång för Epic. Försäljningen lär även den gå ganska bra. Nu över till våra gissade betyg.

Thomas (gissat snitt 88): ”Skit! Metacritic tror att de vet bäst och placerar mig precis utanför poängplats! Skamligt! Gällande spelet… jag gillade ettan men minns inte om jag ens spelat tvåan så jag blev knappast beroende av det. Längtar inte det minsta efter trean även om jag faktiskt trodde att det skulle bli ett bra spel. Med andra ord 88 poäng. INTE 91, Metacritic…”

Fredrik (gissat snitt 87): ”Tillsammans med Deus Ex: Human Revolution är Gears of War 3, än så länge, årets spel för min del. Spelets story är väl helt okej, men det är Horde och Beast som verkligen får mig att återvända. Kaoset som uppstår i dessa spellägen leder till underbart desperata co-op-ögonblick och jag vill hela tiden ha mer. Jag gissade på 87 eftersom jag trodde att spelskribenterna började bli mätta på Gears men att det samtidigt skulle ha gedigna kvaliteter. Betyget landade på 91 och jag fick inga poäng, det kan jag verkligen leva med.”

Jonas (gissat snitt 89): ”Skönt med en pinne och att äntligen segla upp i ensam ledning, precis där jag hör hemma. Gears of War 3 har lyckats sälla sig till den lilla skara spel som sprängt den mytomspunna 90-gränsen på Metacritic, och med facit i hand måste jag ändå säga att det är välförtjänt. Singleplayer är riktigt kul, trots en liten tempodipp i mittenpartiet av spelet, men det är framförallt i Horde och Beast som det lyser allra klarast. Ett av årets vassaste spelsläpp hittills.”

Daniel (gissat snitt 86): ”Precis som Fredrik så var jag inne på att kritikerna och fansen skulle ha blivit lite mer mätta på konceptet, men att det ändå skulle leverera. Och så blev det väl också till viss del, men det avspeglades inte riktigt så mycket som jag tycker det borde göra i snittet. Gears 3 är ett riktigt bra spel, inget snack om det, men kampanjen nådde aldrig den nivå jag hoppats på, och den där superepiska känslan av att få avsluta en trilogi infann sig inte riktigt hos mig. Act I, IV & V (långtråkig slutboss dock…) blev mina favoriter i berättelsen.”

Komplett lista och regler för vår Metacritic-tävling.

Ställning just nu: Daniel: 3 p (-) | Fredrik: 3 p (-) | Jonas: 4 p (+1) | Tompa: 2 p (-)