Det är dags att dyka ner i arkad-träsket igen. Med en dedikerad Raspberry Pi 4 för MAME och Final Burn Neo, min MiSTer samt en PC för de lite tyngre prylarna har jag äntligen en lättillgänglig setup att tillgå. En kväll med MAME är tillbaka med nya tips på klassiska arkadspel som alla borde spela.

Ny bokstav, nya spel. På bokstaven F finns allt från intressanta sporttitlar, till färgglada skjutare vidare till den där grodan som behöver ta sig över vägen. Att få hoppa in i bekanta spel eller hitta helt nya upplevelser bland arkadspelen är en riktigt fröjd, och den här gången dyker faktiskt ett par spel upp jag aldrig hade testat innan. Då kör vi. Här kommer fem arkadspel på F som alla borde spela.

Flash Point (Mame & MiSTer)

Om du kommer att gilla Flash Point är helt och hållet beroende av om du gillar Tetris eller inte. Spelet utvecklades av Sega 1989 och är en variant på det klassiska pusselspelet. I Flash Point handlar det dock inte om att rensa så många rader som möjligt utan att rensa vissa specifika rader. En eller fler blinkande rutor dyker upp på skärmen och du ska nu guida dina tetris-bitar för att så snabbt som möjligt rensa raden eller raderna med de blinkande rutorna i. För mig som gillar Tetris väldigt mycket är udda varianter av konceptet alltid lockande och Flash Point är en sådan. I sann arkad-anda blir spelet dock lite väl svårt, lite väl snabbt.

Frogger (Mame & MiSTer)

Det går inte att nämna bokstaven F i arkadsammanhang utan att någon kommer att ta upp Frogger. Denna enorma klassiker utvecklad av Konami är för mig synonymt mer arkadspel och spelet är en djupt rotad del av kulturen. Frogger släpptes 1981 under en period då arkadhallarna dundrade av ljud och intensitet. Vad som gör Frogger unikt är den enkla målbilden men den ack så svåra vägen dit. Den jobbiga känslan att som en groda klara sig genom tung trafik, över vatten med lurande faror mot de små gliporna av säkerhet överförs till spelaren perfekt. Konami har på något underligt sätt lyckats få oss att känna samma stress som en groda säkert gör i verkligheten, på vilken nivå nu grodor känner stress.

The Fairyland Story

Den här plattformaren släpptes 1985 och utvecklades av Taito. Spelet påminner en del om företagets enorma hit Bubble Bobble som skulle komma ut på marknaden ett år senare. Spelen har dock olika skapare även om det säkert finns en del personal som överlappade. Här spelar du som en liten häxa som hoppar runt på olika plattformar på en statisk nivå. Det kommer fiender som du måste ta hand om för att komma vidare, med andra ord precis som i Bubble Bobble. När du skjuter din fiende (med en trollstav antar jag) ändrar de form till bakverk som du sedan i sin tur måste förstöra (genom att till exempel putta ner dem över kanten på en plattform). Spelet blir snabbt lite mer varierat än så då det dyker upp portar som du kan gå in i för att förflytta dig mellan olika platser på banan. Strategi blir till slut väldigt viktigt för att komma vidare. The Fairyland Story nämns sällan i samma andetag som Bubble Bobble, men det kanske borde göra det. Kanske inte riktigt lika bra, men definitivt spelvärt.

Football Champ

Football Champ är ett fotbollsspel av Taito som släpptes 1990 och skulle senare portas till en del hemma-system. Spelet riktigt skriker arkad-fotboll med stora spelare och starka ljudeffekter. Kontrollen är helt okej och det tar inte lång tid att komma in i spelets flyt. Det som gör Football Champ speciellt och ger spelet en hel del ”charm” är de fula knep som går att ta till under matcherna. Jag blev uppriktigt förvånad när jag försökte försvara mig mot ett anfall. Knapp 1 resulterade i en vanlig glidtackling. Jag utgick då ifrån att knapp 2 skulle få spelaren att försöka sno bollen från anfallaren, men icke. Istället riktade min försvarare ett knytnävsslag mot sin motspelare som direkt gick ned för räkning. Gult kort sa domaren. Spännande sa jag.

Fantasy Zone (Mame & MiSTer)

Eftersom Fantasy Zone med största sannolikhet inte kommer att dyka upp i Operation Shmup inom den närmsta framtiden passar jag på att ta upp spelet här. I denna färglada skjutare utvecklat av Sega (1986) är målet att med skeppet Opa-Opa ta dig från nivå till nivå genom att skjuta ner en rad baser som finns utspridda på varje bana, med en efterföljande boss. Du kan åka både till höger och vänster i jakten på dessa baser och även uppgradera ditt skepp genom att samla upp mynt som fiender släpper och åka in den mobila butiken som dyker upp. Fantasy Zone är enormt charmigt i allt från designen av fiendeskeppen till den lysande musiken av Hiroshi Kawaguchi. För den som vill ha ett spel i den här genren som sticker ut, är Fantasy Zone ett skönt avbrott.