Retro, nytt och allt däremellan.

Dag 1123: Elder Scrolls Online, igen

För 105 dagar sedan pratade jag lite om Elder Scrolls Online och dess utsikter. Drygt tre månader närmare lansering är det en hel del som hänt, så låt oss titta lite närmare på vad som faktiskt väntar de som är villiga att betala det höga, oförändrade priset.

En rad stängda betatester har hållits och efter att ha läst några slumpade intryck om spelet (på Gamertech, IGN, The Viking Frog och Hardcore Casual) samt lyssnat på en betatestande god vän verkar några slutsatser gå att dra:

  • Inledningen är väldigt linjärt utformad. Detta innebär att quests och liknande främst är knutna till huvudberättelsen. Många hoppas att detta ändrar sig på högre nivåer, så att man får större anledning att utforska världen.
  • ESO är likt Skyrim… Zenimax är väl medvetna om att Skyrim är seriens största succé, och att det är den titeln som Elder Scrolls Online kommer jämföras med när själva Elder Scrolls-bitarna ska utvärderas. Striderna fungerar liknande ur ett spelarperspektiv, där händerna är styrda med varsin knapp. Istället för ett liten karta i hörnet finns en navigationsbar uppe i mitten.
  • …men ändå inte. Här kommer klassiska MMO-aspekter in, något gamla rollspelare kan fasas åt. Online är uppdelat i zoner, vilket innebär att man inte kan gå fritt över hela världen. I spel som Star Wars: The Old Republic sker uppdelningen mer naturligt där det ändå handlar om olika planeter, men i The Elder Scrolls har man tidigare kunnat traska helt fritt. Icke sa Nicke.
  • Online är snyggt. Ungefär som Skyrim, fast lite mer tecknat.

Igår kom en ny cinematic trailer. Det är den typen av trailers som inte visar något gameplay alls, utan mest är till för att vara påkostade och häftiga. Döm själva:

Nu till det problematiska i kråksången. Ett MMO är inget jag tänkt ge mig på att spela, än mindre betala för, utan att ha riktigt bra anledningar. I fallet Elder Scrolls Online har jag inte kännt mig särskilt orolig för varken tids- eller pengabrist. Men så igår visade man upp något nytt. Ni gissade rätt, det handlar om samlarutgåvor igen. Ta bara en titt på Imperial Edition:

Rejäl staty? Check. Vrålhäftig bok? Check. Karta? Absolut. Och till sist, stilren design på spelfodral och övrig paketering? Minst sagt! Givetvis hänger en hög fördelar med in-game. Det värsta av allt är att den inte är så fasansfullt dyr heller – 1295:- hos Webhallen. Själva spelet måste i färdig form vara riktigt uruselt för att jag ska få något argument mot att köpa denna skönhet. Då kanske det är lika bra att det blir bra? Vi får väl se när The Elder Scrolls Online släpps till PC den 4:e april och till PS4/XB1 någon gång i juni.

1 kommentar

  1. Fredrik

    Just nu känns det som att jag kanske (med betoning på kanske) hoppar på det här tåget när det släpps till PS4.