Två stora spel har annonserats. Låt oss gå rakt på sak.

Fallout 4

Fallout 4 är en uppföljare till Fallout 3, och det är återigen Bethesda Game Studios som ligger bakom (ej att blanda ihop med Obsidian Entertainment som gjorde Fallout: New Vegas). Under den gångna veckan visade Bethesda upp den första trailern och konfirmerade därmed spekulationerna som figurerat under lång tid. Personligen hade jag hoppats att Bethesda gjorde något helt annat, något helt nytt, men det var för mycket att hoppas på inser jag nu. Efter att ha sett trailern börjar jag dock längta något kopiöst – få spel har fångat mig så som Todd Howards, verkställande producent hos Bethesta Game Studios, senaste mästerverk The Elder Scrolls V: Skyrim.

Varför hype? Bethesda Game Studios har ett fantastiskt track-record, och Fallout 3 var älskat av såväl kritiker som fans som nykomlingar.

Varningsflagg? Grafiskt sett är inte trailern så imponerande, särskilt inte hunden. För PC-spelare kommer en hund-mod garanterat komma under spelets första 24 timmar på marknaden.

XCOM 2

XCOM: Enemy Unknown är på alla sätt en väldigt stark titel, och jag har bara hört väl om expansionen XCOM: Enemy Within. XCOM 2 är Firaxis uppföljare, som denna gång lanseras endast på PC-plattformen. Amerikanska IGN har XCOM 2 som juni månads spel i sitt ”First”-program, och kommer således att släppa mer information framöver. I nuläget vet vi bland annat att istället för att försvara jorden från aliens jobbar XCOM denna gång för att frita Jorden från aliens, vilket ska förändra gameplay-scenariot.

Varför hype? En uppföljare till ett riktigt bra spel, gjord av samma utvecklare i en varken överbefolkad eller utdöd genre.

Varningsflagg? Efter det magiska Civ V och XCOM: Enemy Unknown har Firaxis hafsat iväg två mindre välpolerade titlar i form av Civilization: Beyond Earth och Sid Meier’s Starships. Det finns ett litet orosmoment att detta plötsliga kvalitetsfall från Firaxis smittar av sig på XCOM 2.