Egentligen borde jag bara ha modifierat mitt AV Famicom för att få ut bästa möjliga bild via RGB. Men så blev det inte. Istället satt jag där en kväll och misslyckades med att inte klicka på köp efter att ha stirrat på retroUSBs hemsida en timme. Nu efter att ha haft den ett tag så är det dags att göra en utvärdering. Här kommer mitt test av AVS från retroUSB.

AVS är en typ av klonkonsol (även om det begreppet används i ganska negativ bemärkelse för kopior). Alltså en konsol som vill efterlikna originalet så långt som möjligt. I den sitter en FPGA-krets som kan programeras för att imitera annan hårdvara. Där tog min förmåga att förklara hur kretsen fungerar slut. Samma teknik kommer även att användas i kommande Analogue NT Mini. Detta innebär att AVS ska bete sig som originalet i vad den accepterar för spel, hur dessa spel uppför sig och vilka tillbehör som fungerar.

För mig var det viktigaste bildkvalitén, att den fixade både NES- och Famicom-kassetter och att den även kunde hantera Famicom Disk System. AVS gör allt det och lite till. Konsolen skickar ut 720p via HDMI men saknar en analog utgång av något slag. Konsolen är enbart för moderna tv-apparater. Den får ström via en USB-kabel som även går att använda för att koppla AVS till din dator, för uppdateringar och uppladdning av High-Scores. Själva konstruktionen är helt ok även om jag tycker vissa av mina NES-kassetter ibland är lite bökiga att sätta i.

AVS har fyra ingångar för kontroller (en inbyggd four-score) och den har en expansionsport (precis som på famicom). När du startar upp konsolen hamnar du i en enkel och responsiv huvudmeny, om du vill kan du ställa in så att spelen startar upp direkt istället. I menyn kan du bland annat justera saker som bildration, slå av och på scanlines, ändra volymen för expansionsljud, komma åt fusk genom den inbyggda game-genien och aktivera autofire för handkontrollen. Inga onödigheter, inga konstigheter.

Det viktigaste är såklart hur spelen beter sig och jag har hunnit testa en hel del nu. Men det finns egentligen inte så mycket att säga. Allt jag har testat fungerar som de ska. De begränsningar som finns i spelen och som visar sig på en originalkonsol (så som sprite-flicker och slow-downs) visar sig även på AVS. I konsolens meny kan man aktivera extra sprites som reducerar mängden flicker, en rolig funktion men inte helt avgörande eftersom jag vill att spelen ska se ut som de ska.

Jag har testat spel med extra ljudchip som Castlevania III, spel till Famicom Disk System och självklart helt vanliga kassetter till både NES och Famicom. Det ska dock sägas att jag bara testade NTSC-versioner av spel, antingen amerikanska eller japanska. Maskinen fixar även PAL-spel men om jag har förstått saken rätt spelas dessa fortfarande upp i 60hz vilket kommer att få vissa spela att bli helt knasiga. Så jag skulle nog främst rekommendera AVS till er som inte använder PAL-kassetter.

Min jakt efter en konsol som kunde skaka liv i mina NES/Famicom-spel på en modern TV verkar ha kommit till ett slut (nåja, lär säkert fixa den där RGB-modden någon dag). Även om konstruktionen känns lite plastig, gillar jag designen och hur enkel den är att använda. Den innehåller inget överflödigt utan återspeglar snarare en helt vanlig Famicom/NES med extra tillbehör. Upptäcker jag några brister framöver kommer jag att återkoppla dessa. Som ett komplement till texten har jag även spelat in lite videoklipp.