Retro, nytt och allt däremellan.

E3 2014: Nintendo

Frexxi fick inte sitt 2D-Metroid. Daniel fick (väl) inte sitt nya IP. Trots att jag väldigt gärna sett bägge känner jag mig glad efter Nintendos digitala event, för glädje är just vad man sysslar med hos Nintendo.

Det hela började med en fight à la Smash Bros. mellan Reggie Fils-Aime och Saturo Iwata, vilket var precis så fantastiskt som det låter. Eller nej, det började med en stop-motion-scen som nog inte var stop-motion där Reggie står på en E3-scén, på låtsas alltså och… fan, ni får se själva. Låt oss övergå till spelen istället, för Nintendo E3 Digital Event handlade bara om spel.

Först ut, föga förvånande, Smash Bros. På Wii U kommer man kunna spela med Mii:s, sin egen och nyskapade, samt använda Nintendos nya amiibo-figurer i Skylanders-Disney Infinity-stil. Amiibo:s kommer också kunna användas i bland annat Mario Kart 8. Vi såg även en montage från 3DS-versionen som har en rad alternativa spellägen. Tyvärr har man skjutit upp lansering från ”summer” till 3:e oktober. Wii U-versionen sägs fortfarande komma ut innan året är slut. Ytterligare en ny karaktär introducerades också: Palutena från Kid Icarus. Smash Bros kändes som ett givet köp både till 3DS och Wii U redan innan E3, och det har knappast ändrats.

Nästa spel var tidigare kallat Yarn Yoshi, nu känt som Yoshi’s Wooly World. Det är nästa steg från Kirby’s Epic Yarn till Wii, men det gjordes tydligt att det inte var en uppföljare. Den här gången är allt material i 3D, så garnnystan och dylikt får en helt annan innebörd. Dessutom tillåts två spelare, som kan äta upp varandra om de vill. Yoshi’s Wooly World var, tillsammans med det småskaliga Captain Toad: Treasure Tracker, superbt sockersött på alla Nintendo-vis, och släpps till Wii U under 2014 (Toad) och 2015 (Yoshi).

Och sen, det vi alla väntat på. Eiji Aonuma pratade om hur man i tidigare Zelda-spel kunde utforska en öppen värld, något som blev svårare när den tekniska utvecklingen födde 3D-teknik. Wind Waker bestod av mer eller mindre stängda nivåer, öar, som var sammankopplade i ett hav. Detta gav en känsla av en öppen värld, men varje ö hade en linjär progression, likaså berättelsen. Aonuma knäppte med fingrarna och vips, här är Zelda till Wii U:

När jag spelar det spelet vill jag inte veta mer om det än såhär. Jag vill inte veta huruvida det är Link vi ser eller inte, jag vill inte veta vad det är för en superhäftig fiende med laserkanoner eller vad den där vråltuffa pilen gör. Efter att ha sett sekvensen som spelades (se video nedan) ca tio gånger, där graden av hype ökade för varje gång, har jag nu bestämt mig för en total media-black-out av nya Zelda. Zelda till Wii U, fortfarande utan titel, väntas under 2015.

Nästkommande Pokémon-spelen, Omega Ruby och Alpha Sapphire, fick en ny trailer och datum. 21:a november släpps de, till synes globalt, och av allt att döma har de precis samma grafiska stil och kvalitet som X & Y, vilket inte är fy skam men heller ingen utveckling. Men så är det också bara en expansion till X & Y jag vill ha, så jag är nöjd.

På tal om nöjd, jag har alltid undrat hur jag ska spela Bayonetta innan Bayonetta 2. Jag har hört att originalet ska se betydligt bättre ut till 360, men det har alltid tagit lite emot att köpa spel Xbox som finns till PlayStation. Nintendo gav mig just svaret – hela Bayonetta finns inkluderat i Bayonetta 2, dessutom med några konsol-exklusiva tillägg med Zelda- och Metroid-tema. Paketet fick en ny trailer och ska komma i oktober. Hyrule Warriors följde, vilket kanske inte slog lika högt som de andra nyheterna. Det såg inte dåligt ut, men Zelda-sekvensen är inte lätt att toppa. Hyrule Warriors är en cross-over mellan Dynasty Warriors och Zelda, som utvecklas av tredje part och släpps till Wii U den 26:e september.

Kirby and the Rainbow Curse var nästa akt. Huruvida det är ett fullt Wii U-spel eller en mindre eShop-titel var svårt att utröna från trailern, men det ska komma under nästa år i alla fall. Detta följdes av Xenoblade Chronicles X, där jag gärna hade sett gameplay men gick bet. XCX hade en mer seriös ton än övriga visningar. Återigen, 2015. Mario Maker går ut på att bygga egna Mario-banor i Super Mario Bros-stil – en briljant idé som säkerligen kommer bli en stor succé. Man kan dessutom välja grafisk stil, klassisk eller New SMBU. Det kommer till Wii U under… ja, ni fattar.

Visningen avslutades med en oväntad nyhet. Splatoon är en 4 vs 4 online-shooter som går ut på att skjuta färg. Dels är det ett paintball-spel – du skjuter på dina fiender – men det finns en rad strategiska element som faktiskt ser riktigt intressanta ut. Målet är att täcka merparten av banan med lagets färd. Likt zerg-rasen använder sitt creep i StarCraft kan man i Splatoon bli en bläckfisk och ilsnabbt simma igenom sin egen färg. Vice versa saktas man ned i fiendefärg. Detta ger en rad taktiska möjligheter och faror. Splatoon blir även det en del av superåret för Nintendo, 2015.

1 kommentar

  1. Fredrik

    Känns spontant som att Nintendo gjorde det mesta rätt i sin presentation.