Retro, nytt och allt däremellan.

Dag 348: The Last of Us

Det är nu nästan en vecka sedan Video Game Awards gick av stapeln och förutom att programmet fick spelare världen över att skämmas rejält så visades det faktiskt upp en del intressanta saker också. Jag och många andra blev framför allt nyfikna på Naughty Dogs nya spel The Last of Us, som enligt utvecklarna själva ska förändra sättet vi ser på berättande i spel. Det känns som vi har hört det förut men i det här fallet finns det flera anledningar till att faktiskt våga tro.

Det är trots allt Naughty Dog som ger sig på ett helt nytt IP och då finns det potential till att bli ett mästerverk. Jag gillar att de vill berätta och beröra på ett sätt som många spel ofta misslyckas med. Det finns på tok för få som har lyckats och i mitt tycke behövs det fler utvecklare som tar sig an utmaningen.

Naughty Dog måste vara lite av teknikens mästare för jag tror inte det finns någon annan utvecklare som kan leverera den teknik som de gör just nu, deras nya spel ser riktigt bra ut med alla detaljer och välgjorda animeringar. Det här är värt att hålla ögonen på under 2012.

3 kommentarer

  1. Andi

    Wow, ser coolt ut. Håll oss uppdaterade tack.

  2. Pelle Duveblad

    Osäkert om zombies någonsin kan generera en känslosam plotline… Såg inte Spike VGAs live, men jag har hört att många inte gillade det. Analytikern Michael Pachter twittrade däremot att det är rätt att de försöker nå en större pubilk och att de måste pröva lite olika varianter för att till slut hitta det ultimata receptet. Själv såg jag bara alla trailers i efterhand 🙂

  3. Daniel

    Ja, jag kommer definitivt att hålla ögonen på detta och se hur det utvecklas. Inte för att de kanske egentligen är så lika men jag hoppas att The Last of Us kan leverera det som Dead Island misslyckades med – att berätta en historia som berör. Dead Island-trailern lyckades – det färdiga spelet gjorde det inte.