Välkommen till nya Operation Shmup, där jag kommer att spela en rad olika Shooters till olika system för att sedan rangordna dessa i vad som förhoppningsvis kommer att växa till en respektabel lista. Rangordningen bestäms enbart utifrån min upplevelse av spelet, inget historiskt kontext eller objektivt nedbrytande av tekniska faktorer. Observera att jag inte är speciellt bra på spel i den här genren, men gillar den verkligen. Dags för spel nummer 4 – Aero Fighters 2 till Neo Geo.

Aero Fighters 2 (även känt som Sonic Wings 2 i Japan) är en vertikalt scrollande shooter från SNK. Denna uppföljare till Aero Fighters släpptes 1994 och många kritiker ser spelet som en av många underhållande shmups till Neo Geo. Aero Fighters 2 är fjärde spelet ut i den rankade versionen av Operation Shmup och frågan är hur det kommer stå sig?

Utvärderingen

Det tar inte lång tid att sätta sig in i spelets struktur och system. Två knappar används, en för skott och en för bomber. Vapnet uppgraderas i form av ”P”-symboler som vissa fiender släpper och nya bomber delas ut relativt regelbundet. Att spelet är hyfsat generöst med både vapen-uppgraderingar och bomber gör det lättare att ta sig an och det gör att jag faktiskt inte snålar med att bomba mig ur svåra situationer. I många shooters håller jag inne för länge med specialattacker vilket oftast leder till en tidig död, men inte här vilket känns skönt.

Vad som också är skönt är att power-up-systemet är enkelt. Fler upplockade P-symboler leder till starkare vapen tills vapnet inte kan bli starkare längre. Det finns även en F-symbol som dyker upp när ens vapen är maxade (och ibland när jag dör?) som under en begränsad tid ger ett ännu brutalare skott. Banorna känns överlag ganska korta men avslutas alltid med en intressant om än något bekant boss-fight. Enkel struktur och enkla system.

Men enkelhet är inte alltid positivt. Aero Fighters 2 känns ibland lite väl enformigt men det vägs enligt mig upp av två saker. Enformigheten gör att jag faktiskt hinner lära mig hur spelet fungerar och faktiskt blir bättre. Nummer två är spelets åtta valbara karaktärer som skapar en del variation på egen hand. De är japanskt tokiga, vilket alltid är kul, och ganska snabbt hittar jag en karaktär som jag tror passar min spelstil. Börjar spelet kännas för svårt eller enformigt byter jag till en ny för att få ny fart och motivation. Men variationen stannar vid karaktärerna så förvänta dig inte enorm variation i övrigt även om miljöerna ändras. Jag har definitivt spelat bättre shmups men Aero Fighters 2 är underhållande i sin enkelhet och jag upplever det dessutom som lätt att förstå och ta sig an vilket är positivt för en spelare på min nivå.

Samtliga spel rangordnade

  1. UN Squadron (SNES)
  2. Super Star Soldier (TG16/PCE)
  3. Android Assault: The Revenge of Bari-Arm (Sega CD)
  4. Aero Fighters 2 (Neo Geo)