Gunners Heaven (Rapid Reload i väst) släpptes 1995 och är skapat av Media. Vision, en utvecklare som kanske är mest känd för Wild Arms-serien. Du spelar som Alex eller Ruka och enligt vad jag läst mig till handlar storyn om nån slags magisk sten som ska hittas och terrorister som ska dödas. Helt i sin ordning med andra ord. Jag köpte spelet på en mässa i Stockholm för något år sedan och det har snällt stått i hyllan sen dess. Men eftersom jag ganska nyligen inhandlade en fet arkadsticka till mitt Playstation så var det dags att damma av och på allvar börja spela Gunners Heaven.
Det första som slår mig är hur likt Metal Slug spelet är (med en stor dos av Gunstar Heroes). Både utifrån ett spelmekaniskt och ett grafiskt perspektiv. Miljöerna är mysigt handmålade och pixliga och kontrollen känns riktigt bra. Precis som i andra Run & Gun-spel av det här slaget gäller det att snabbt lära sig fiendens mönster för att inte dö illa kvickt. Som tur är finns en livmätare och du dör inte av ett skott, du har å andra sidan bara ett liv men spelet tycks vara ganska generöst med Continues.
Varje bana har (så långt jag kommit) ett par så kallade Area Bosses som måste undanröjas för att komma vidare. I början vad de ganska enkla men blev snabbt svårare och mer frustrerande. Jag kan dock inte skylla på kontrollen för den sitter som den ska. Kanske är det så att jag är ovan med arkadstickan vilket gör det hela lite svårare. Det finns fyra vapen du kan välja mellan när du känner för det, alla med sina för- och nackdelar. Ett är målsökande men svagt ett annat är starkt men långsamt och så vidare. Det tog mig en stund att faktiskt börja växla mellan de olika vapnen men jag insåg tillslut att det var ytterst nödvändigt. Inget vapen är perfekt. Det går bara att uppgradera sina vapen genom att plocka upp små power-ups och då får du under en tid en starkare variant av vapnet i fråga. Att ständigt försöka maximera antalet power-ups är extremt viktigt för att lättare ta sig igenom de olika nivåerna.
Än så länge har jag inte kommit speciellt långt men jag kommer definitivt att nöta vidare. För även om det som sagt känns väldigt inspirerat av Metal Slug och Gunstar Heroes står sig Gunners Heaven bra på egna meriter. Precis som Metal Slug Gunners Heaven intensivt och svårt men jag blir aldrig arg och skriker på spelet, dör jag är det mitt fel. Nu ska jag bara bli vän med arkadstickan också. Betyg 4/5.
För ordningens skull följer här listan över mina system med avdammade spels titel intill varje enhet.
Stationärt:
Sega Master System/Sega Mark III
Sega Mega Drive (TMNT: The Hyperstone Heist)
Sega Mega CD
Sega Saturn (Shinobi X)
Sega Dreamcast
NES/Famicom
Super Nintendo/Super Famicom
Nintendo Gamecube
Wii
Wii U
Playstation (Gunners Heaven)
Playstation 3
Playstation 4 (Day of the Tentacle)
Xbox
Xbox 360
Xbox One
PC Engine
Bärbart:
Gameboy
Gameboy Advance (Castlevania Harmony of Dissonance)
Nintendo DS
Nintendo 3DS
PSP
PS Vita