Välkommen till Operation Shmup där planen är att rangordna så många shoot ’em ups jag bara orkar. Placering i listan avgörs helt och hållet av hur roligt jag tycker spelet är idag, inte om det på något sätt är historiskt viktigt eller om det var imponerande för sin tid. Jag är definitivt ingen expert i genren men ett stort fan. Här kommer spel nummer 5: Gate of Thunder till PC Engine CD.
Gate of Thunder är utvecklat av Red Entertainment (tidigare Red Company) som ligger bakom en massa spel, bland annat PC Genjin. Spelet hade premiär i Japan 1992 och släpptes även samma år i USA som en ”pack-in” till de få som köpte en Turbo Duo. Spelet mottogs väl där musiken och bandesignen hyllades, men det fick också kritik för att vara kort och ganska generiskt.
Utvärderingen
Jag har spelat Gate of Thunder tidigare men inte mer än i några minuter, så vi kan lika gärna se detta som en premiär. Första intrycket är oerhört viktigt när jag startar upp en shooter. Känns svårighetsgraden hanterbar, kommer musiken driva mig till vansinne eller höja stämningen, är kontrollen tajt? Svaren på alla de där frågorna landar på den positiva sidan när det kommer till Gate of Thunder, det här spelet har något speciellt.
Förutom att det ser riktigt bra ut, inklusive det animerade introt, låter Gate of Thunder fantastiskt. Ljudeffekterna dundrar ut i mina högtalare och musiken som spelar håller högsta nivå. Stämningen sätts direkt, den drar in mig och får mig att vilja se mer. Med andra ord får den mig att försöka om och om igen när jag springer in i en vägg. Överlag är inte svårighetsgraden överväldigande men det kommer partier där jag snubblar och måste resa mig upp igen, det gör jag mer än gärna.
Kontrollen är precis så som jag vill ha den och mitt skepp reagerar distinkt på de instruktioner jag ger det. Det är också lätt att navigera spelsystemet men ett uppgraderings-system som är lätt att förstå och behärska. När jag oundvikligen dör är det mitt fel och jag har inga ursäkter förutom min egen reaktionsförmåga eller förmåga att läsa av fiendens mönster. Även om jag förlorar en del av mina uppgraderingar när ett liv går förlorat är det inte en oövervinnelig uppförsbacke att komma tillbaka in i matchen. Gate of Thunder är rättvist och uppfriskande spelvänligt.
Jag har faktiskt inget negativt att säga om spelet. Att det är kort påverkar inte mig direkt, jag har fullt upp att hantera de nivåer som faktiskt finns där. Att det skulle vara en något generisk shooter håller jag inte med om, i varje fall inte fullt ut. Visst, det innehåller inget speciellt spektakulärt men designen, ljudbilden och kontrollen gör att det sticker ut i mängden. Lite mer variation kanske hade varit bra, men å andra sidan hade det också kunnat skapa en mer förvirrad spelupplevelse. Gate of Thunder är väldigt bra helt enkelt.
Samtliga spel rangordnade
- UN Squadron (SNES)
- Gate of Thunder (PCE CD)
- Super Star Soldier (TG16/PCE)
- Android Assault: The Revenge of Bari-Arm (Sega CD)
- Aero Fighters 2 (Neo Geo)
Samtliga spel rangordnade
- UN Squadron (SNES)
- Gate of Thunder (PCE CD)
- Super Star Soldier (TG16/PCE)
- Android Assault: The Revenge of Bari-Arm (Sega CD)
- Aero Fighters 2 (Neo Geo)