E3 2012
Sonys situation är något skakig. Vitan säljer dåligt och varumärket Playstation är inte vad det en gång varit. Istället för att leda fältet har Sony fått anpassa sig till de övriga. Men det kanske är en roll som passar företaget bra, ett andrum för att hitta tillbaka till spelare som de andra två företagen delvis har övergivit i jakten på massorna. Sony på E3 hade fokus på spelarna och ett par sidospår som vi delvis hade överseende med.

Jack Tretton tackade spelarna, vid fler än ett tillfälle. Det hela kändes något krystat. Men i en tid då Nintendo kommer med ny hårdvara och Microsoft pratar om allt annat än spel, kanske det är en smart strategi att påminna folk om vilka de finns där för. Och föreställningen öppnar onekligen starkt. Beyond från Quantic Dream (Heavy Rain) visas upp till publikens förtjusning. Det ser bra ut och det ser vuxet ut. Kontrasten blev därför stor till nästa demonstration som var av Playstation All-Stars Battle Royale, Sonys svar på Nintendos Smash Bros. Den stora nyheten är att Royale även ska komma till PS Vita och vara kompatibelt mellan de två plattformarna.

Vitan fick i övrigt ganska lite utrymme. Visst, Cod Blops kommer och det gör även Assassin’s Creed 3: Liberation. Men var fanns de unika titlarna? De som skriker: ”det här kan du bara spela på Vitan” eller ”det här är inte en kompromiss av det som kommer till de stationära plattformarna”. Saknaden var stor. Sony berättade också om sin Playstation Plus-tjänst som nu ska bli Vita-integrerad och erbjuda större titlar för gratisnedladdning om man prenumererar på den.

Fler stora spel på konferensen var nya God of War, Far Cry 3 och såklart The Last of us. Det sistnämnda stal utan tvekan showen. The Last of us ser fantastiskt bra ut och med tanke på att det är Naughty Dog som står bakom är det nog ingen som misstänker att det kommer bli en besvikelse. Vad som saknades i spelväg var The Last Guardian från Team Ico. Har det spelet helt dött nu eller?

Tyvärr lyckades inte Sony hålla hög nivå på hela sin presskonferens. Efter 20 minuter var vi övertygade om att den skulle bli mässans höjdpunkt. Men efter en lång demonstration av någon slags interaktiv bok, som tillsammans med Move och Playstation Eye skulle få oss att bli en del av en saga, tappade vi fokus och intresse. Demonstrationen var mest fylld av tekniska problem och pinsamma tystnader. Sen sa någon något om mobiltelefoner också, men det lät mest som surr från datorn.

Sony öppnade starkt, tappade oss i 40 minuter, hittade tillbaka men körde mest på säkra kort. Just nu känns inte det som världens mest dumma strategi men något saknades. Vi är inte nöjda men samtidigt inte arga.