Retro, nytt och allt däremellan.

Testat: Pocket Academy

Kairosoft är tillbaka med ett nytt tidsslukande och högst beroendeframkallande spel. Pocket Academy bygger vidare på samma Theme Hospital-liknande grund som Game Dev Story men har fler valmöjligheter och fler moment som till en början gör det betydligt svårare att överblicka. Efter sju spelade timmar har jag fortfarande inte stenkoll på alla funktioner och har stora problem att balansera min budget, men det om något låter som en bra simulering av skolans värld.

Det hela börjar med några enkla grundval. Man väljer plats för skolbyggnaden och man skapar sin första elev. Eleven kan vara alltifrån hårt studerande till flörtig och lekfull och den har sina styrkor i olika typer av ämnesområden. Om valet av just denna första elev är av vikt är dock svårt att avgöra eftersom det snart dyker upp nya elever som kräver ens uppmärksamhet. Hur som helst är de inledande minuterna lugna och metodiska men sen brakar allt lös. Nya elever anländer, olika faciliteter ska byggas och budgeten ska hålla.

Pengaflödet är inledningsvis mitt stora problem eftersom det kostar en massa att anställa lärare och vill man höja lärarnas kompetens går såklart lönerna upp. Det kostar också att underhålla olika delar av skolan såsom lärarrum, klassrum, växter på skolgården och den obligatoriska vattenfontänen. Att bygga sin skola i någon slags kaotisk form är inte att rekommendera eftersom vissa saker i skolans värld ska hänga ihop. Till exempel är det bra om uppehållsrum, vattenfontän och skolsysterns rum ligger ihop eftersom dessa tydligen ska utgöra socialt viktiga platser i skolan. Hur systers rum kommer in i den mixen är jag väldigt osäker på.

I Game Dev Story var allt väldigt överblickbart. Man utvecklade spel, arbetstagarna levlades upp för att bli bättre på sina jobb, allt ägde rum på samma skärmbild och man kunde åka till spelmässor och prisutdelningar. Pocket Academy äger rum på en större yta eftersom det är en hel skolbyggnad man ska sköta och genast blir det svårare att hänga med i vad som händer i skolans olika hörn, vilka som flörtar med varandra och vilka elever som går runt och missnöjt surar. Jag antar att allt detta kommer att bidra till ökad livslängd men omedelbart saknar jag Game Dev Storys enkelhet.

Pocket Academy är fyllt av karaktärer som vill olika saker, behöver utmanas, ska bli bättre på sina ämnen eller sina jobb, strävar efter olika karriärer och vill må bra i skolan. Allt tyder på att pengar löser dessa problem, men pengar är en bristvara. Även om det just nu känns svårt att bemästra finanserna har jag svårt att lägga ifrån mig min iPhone under för långa perioder och är du en ägare av en sådan telefon och knyter handen i fickan när folk talar positivt om Angry Birds är valet enkelt. Det är dags att skapa världens främsta skola.

1 kommentar

  1. Tompa

    Låter som att det påminner mer om deras spa-spel, vilket jag tyckte var lite rörigt jämfört med TV-spelsutvecklingsfirman som man skötte i första. Skola låter dock mer lockande att styra än spa. 🙂