Dag 67 skrev vi hur Microsoft nu annonserar efter folk som ska jobba med nästa generations Xbox. Detta har förstås skapat ringar på vattnet i form av diskussioner och spekulationer på diverse forum och bloggar. Personligen tycker jag tiden innan konsoltillverkarna börja lyfta på locket är superspännande. Det är kul att följa alla teorier och argument som behandlar allt från mängden ram-minne till om det blir ännu en generation med spelen på ett fysiskt medium eller inte. Cloud gaming kanske? (samlaren i mig fäller en stillsam tår) Och vad kan kan vi förvänta oss rent visuellt?

Kanske kan den purfärska presentationen (från GDC 2011) av den senaste Unreal-teknologin ge en hint om vad som komma skall? Jag dreglar redan i så fall…. Enligt uppgift så renderades klippet nedan med hjälp av tre (!) stycken Nvidia GeForce 580 GTX och tog tre månader för tolv personer på heltid att färdigställa. För min egen skull kanske jag inte ska allt för höga förhoppningar på sådan superhårdvara, men en sak är säker – spekulationerna är äntligen igång på allvar!

PR för tekniknördiga
Unreal Engine 3 takes game engine graphics to the next level with “Samaritan,” a real-time demo revealed at the 2011 Game Developers Conference.

Now supporting DirectX 11, UE3 utilizes DirectX features such as tessellation and displacement, geometry shaders, multisampled textures and Shader Model 5.

High-end rendering features include:

• Image-based reflections that allow surfaces of any shape to reflect an approximate version of scenes, with varying glossiness across surfaces, anisotropic HDR highlights and anti-aliasing;
• Subsurface scattering (SSS) that simulates the light that scatters inside semi-translucent materials, which makes character skin come alive;
• Anti-aliased masked materials that super sample the edges of masked and alpha-tested materials, resulting in highly realistic hair;
• Deferred rendering with MSAA support;
• Bokeh depth of field providing close to film-quality DOF, with artist-controllable Bokeh; and
• High-quality dynamic shadows from many lights on the environment.

Epic also worked with NVIDIA to implement APEX physics technology, which is illustrated by dynamic clothing movement in “Samaritan.” Other APEX features available now include turbulence and real-time destructibility.