I förra delen av operation shmup spelade jag Last Resort och gick ifrån spelet med blandade känslor. Det kändes därför som att valet av spel till del 2 var extra viktigt för att inte känna mig helt värdelös. Planen är ju att bli bättre på shooters och då behövde jag något lite mer förlåtande, men framförallt något mer engagerande än Last Resort. Valet föll på Super Aleste och den här gången var upplevelsen mycket mer positiv.
Super Aleste (Space Megaforce i USA) släpptes 1992 till Super Nintendo och är utvecklat av respektabla Compile. Det har hyllats på många håll och kanter men framförallt var det varmt rekommenderat för oss som vill ha en mer hanterbar utmaning i genren. En viktig del i shmups är att förstå sig på uppgraderingssystemet för ditt skepp och dina vapen. I Super Aleste är det väldigt logiskt. Det finns en rad olika vapentyper som går att plocka upp, mina favoriter är missilerna och lasern. Sedan samlar man upp oranga och gröna eggliknande föremål för att öka styrkan i vapnet.Har du uppgraderat ditt vapen överlever du till och med ett skott från fienden med enda konsekvensen att vapnet nedgraderas. För min del minskar det frustrationen ordentligt.
Men det är inte bara uppgraderingssystemet som är bra i Super Aleste, det är överlag en bra mix av bra musik, ball mode-7-grafik och varierad bandesign. Det känns aldrig jobbigt att börja om från början och jag har blivit mycket bättre på hantera de inledande 3-4 nivåerna utan att de för den delen känns tråkiga. Dessutom flyter det på riktigt bra vilket inte är helt vanligt för shooters till Super Nintendo. Jag har fortfarande inte klarat spelet, och det kanske jag aldrig gör, men det kommer inte stoppa mig från att fortsätta nöta och putsa på mitt high score. För tillfället står det på 1699530 poäng och med det lämnar jag över till Daniels intryck av Super Aleste.
Daniels kommentar
Super Aleste är ett betydligt mer förlåtande spel än Last Resort. Här är det okej att nudda en vägg eller hindrande objekt så länge det inte är en fiende. I många andra shmups hade det lett till omedelbar död. Jag blev inte riktigt vän med alla vapen och ibland kändes det som att det inte går att klara vissa partier på banorna utan rätt vapen. Det bästa med vapensystemet är att man kan välja mellan ett par olika lägen på varje vapen. Det öppnar upp för lite valfrihet och olika taktiker. Men av någon anledning så fastnar jag inte riktigt för Super Aleste, kanske är det banorna som känns lite tråkiga. Kanske beror det på att jag inte kom längre än bana 2. Även om jag ser Super Aleste som ett bättre spel med roligare vapensystem och en mer förlåtande spelmekanik så blir jag inte helt biten och triggas till att nöta vidare. Den här gången skriver jag blygsamt in mitt highscore och hoppas på bättre lycka i nästa spel.
Highscore: 754 310