Rent tekniskt borde den här texten handla om Tetris eftersom det egentligen är tidningens tionde recension. Men det har valts ut till månadens spel, vilket har resulterat i en hyllningstext (välförtjänt) och spelet har inte fått något betyg. Jag valde därför att skippa Tetris som vi alla redan vet är fantastiskt och gå vidare till recensionen efter, eller egentligen två recensioner efter eftersom jag var tvungen att hoppa över två PC-titlar som jag inte kan spela. Så vi snabbspolar till recension nummer tretton och en plattform och spel jag är redigt bekant med. Hybris till Amiga 500 utvecklat av danska Cope-Com. Välkommen till den senaste delen av Då & Nu – artikelserien där jag läser gamla nummer av EGM och spelar mig igenom deras recensioner.

Hybris (A500|Cope-Com|Discovery Software)

EGM:s åsikt:
Ny plattform, ny recensent. Den här gången är det R. Bradley Andrews som sitter vid rodret och han är imponerad Hybris. Andrews beskriver det som ett av de bästa arkadspelen på ett hemmasystem (antar att han menar stilen eftersom Hybris är exklusivt för Amigan). och även om idén inte är originell så väger själva skjutandet upp för det. En av jordens rymdkolonier har blivit invaderat av utomjordingar och du är den enda stjärnpiloten som kan göra något åt saken.

Hybris får en massa pluspoäng för fiendevariation och ju längre spelet går desto mer frenetiskt blir skjutandet. Det går dessutom att plocka upp föremål för att levla upp ditt skepp och periodvis kan du även ändra formation på skeppet för att göra det ännu mer aggressivt. Spelet skrollar på helt fantastiskt och både musik och ljudeffekter är av högsta kvalitet. Att vi kan välja mellan en manliga eller kvinnlig pilot samt justera svårighetsgraden imponerar också på Andrews. Utvecklarna har hittat en perfekt balans mellan utmaning och spelbarhet och Hybris får tidningens högsta betyg – ”Direct Hit”.

Mina tankar:

Jag har spelat Hybris förut även om det var ganska många år sedan. Innan jag kom på att tangentbordet används i kombination med joysticken, för specialattacker, svor jag ganska länge över svårighetsgraden. I recensionen beskrivs det som att du kan använda tangentbordet om du vill men om du inte vill utföra ganska klumpiga manövrar med din joystick är det ett måste. Detta är såklart en klassisk Amiga-problematik eftersom kontrollen bara har en knapp i standardutförande.

Förutom viss inledande frustration så måste jag hålla med recensenten till stor del. Hybris är snyggt och rullar riktigt bra. Utmaningen är stor men jag förväntar mig inget annat och det är en del av charmen med shmups. Musiken är vansinnigt välgjord och passar perfekt för att skapa rätt stämning. Visst, det finns mängder av shooters till andra system som är bättre men viktigt att tänka på är att det här spelet släpptes innan Mega Drive hade släppts i USA eller Europa vilket imponerar lite extra. Dessutom kryllar det inte av bra shmups till Amigan vilket gör att Hybris sticker ut lite extra. Mitt betyg blir det något lägre ”Hit” men då påverkas jag av vad jag vet nu och skulle antagligen ha hållit med recensenten när det begav sig.