Retro, nytt och allt däremellan.

Dag 295-297: Låt oss sammanfatta Blizzcon 2011

Det är få spelföretag som kan stoltsera med sin egna spelmässa, men för Blizzard är det inga konstigheter. I helgen höll man återigen sitt årliga event Blizzcon dit tusentals fans vallfärdar varje år för att hylla sin favoritutvecklare, och vara först med att ta del av nyheter från företaget. Om förra årets mässa var något av en besvikelse, hade man i år en betydligt tyngre agenda att bjuda på. Dagens dagboksinlägg får sammanfatta helgens äventyr.

Först ut – StarCraft 2. Expansionen Heart of the Swarm har redan visats upp tidigare, men hittills har det varit knäpptyst om nyheterna i multiplayer-läget. I helgen fick vi äntligen se dom nya enheterna och det var faktiskt fler nyheter än jag vågat tro. Förutom nya förmågor på befintliga enheter planerar Blizzard att introducera två, tre nya enheter till varje ras. Som vanligt när det gäller Blizzard kör dom dock med taktiken ”här är vad vi kommit på, vad tycker ni?”, och en del av de saker som presenterades kanske inte alls kommer fungera i verkligheten. Men det man visade upp visar väl åtminstone ungefär vad vi kan förvänta oss av multiplayer-betan. Jag är i alla fall positivt inställd till nyheterna, och även om det för oss glada amatörer kanske inte kommer spela någon större roll (förutom nya roliga enheter att leka runt med) så hoppas jag framförallt på mer dynamiska och varierade proffsmatcher i och med dessa förändringar.

Man pratade även om nya versioner av mod-verktygen och den nya samlingsplatsen Arcade (tidigare kallad Marketplace) där talangfulla spelare kan leka runt med Starcraft 2-motorn och göra egna spel som man sedan kan sälja eller ge bort till andra. För att visa hur kraftfulla de nya verktygen är visade man även upp kommande Blizzard DOTA (inte att förväxla med DOTA 2 som utvecklas av Valve) – en ny version av DOTA gjord i Starcraft 2-motorn. Jag är kanske inte något större fan av DOTA själv, men det skall verkligen bli spännande att se vad alla duktiga människor på Internet kan skapa för spel med dessa verktyg.

Även alla World of Warcraft-fans fick sina behov mättade då man officiellt utannonserade den beryktade expansionen Mist of Pandaria. Att inte dra referenser till Kung Fu Panda-filmerna är givetvis omöjligt, och även om jag äntligen är fri från min fotboja kallad WoW så blir jag lite sugen på att kasta mig in i denna underbara värld ännu en gång. Till skillnad från tidigare expansioner som varit väldigt mörka så verkar det vara lite gladare toner denna gång, och med tanke på hur långt ifrån WoW är idag var det en gång var har jag faktiskt inga problem med lättsamma pandor och apfolk i mysiga världar. Tror det kan funka rätt bra. En ny klass utannonserades också – munk, samt en hel del andra nyheter och förändringar. Vill du läsa mer är givetvis MMO Champion sidan att gå till.

Sist ut då, Diablo 3. Som lustigt nog hamnade lite i skuggan av World of Warcraft och Starcraft 2, trots att det är det enda spelet som inte är släppt än och dessutom hett efterlängtat av många. Man visade upp en ny förrendrerad trailer, snackade lite om hur auktionshuset fungerar och pratade lite gameplay. Men eftersom betan varit ute nu ett tag (stängd, förvisso) så känns det som vi redan överösts av information och filmer kring spelet under hösten. Kanske var det anledningen till varför Blizzard valde att gå lite lugnare fram med Diablo 3 i år.

1 kommentar

  1. Pelle Duveblad

    Den nya WoW-expansionen kan vara det lamaste jag någonsin sett kreativitetsmässigt. Den kunde lika gärna hetat WoW: China, det hade varit mer ärligt. Kinesiska tecken (liknande i alla fall) lite här och var, kinesiskt landskap, kinesisk arkitektur, pandor som kallas pandaren (ren=människa på kinesiska, ”pandamänniska” alltså) och så namnet på hela ön; ”hm, vi har pandor… kan det inte heta Panda…ria?”.

    Värre är nästan de här pet-battles. Varför tog de inte dit någon kille från Game Freak som kunde berätta om spelet istället? Husdjur (pokemon) som slåss med varandra i lag (party) och kompletterar varandra med olika element (types). Dessutom går de upp i level och det finns även NPC-bossar (gymledare) i de olika städerna. Dessutom har man tagit payload-läget från Team Fortress och om jag inte har fel orkade man inte ens byta namn på det.

    Nog klagat, Diablo III-cinematicen (hur ska man annars säga det?) var inte något hafsverk direkt och jag längtar så det värker efter att kasta mig in i Sanctuary igen. Men, som alltid med Blizzard Entertainment, vet man inte NÄR det blir verklighet…