Vi firar åtta år och för att uppmärksamma det bestämde vi oss för att göra något galet. Inte originellt, men galet. En lista med de 100 bästa spelen. Inte de objektivt bästa spelen, som om de existerar, eller de historiskt viktigaste spelen. Bara de för oss absolut bästa spelupplevelserna.

Tre individuella listor började ta form för ett halvår sedan och genom heta diskussioner, frustrerade känslor och en insikt om hur många fantastiska spel det finns, landade vi här. Listan kommer att presenteras i 11 delar. Tycker du att någon plattform eller genre är underrepresenterad beror det sannolikt på att vi inte har så mycket erfarenhet på just det området eller att vi har olika åsikter om saken. Här kommer del 6 – plats 50-41.

Plats 50 – Braid

Xbox 360 2008

När Jonathan Blow släppte Braid på Xbox Live Arcade 2008 var det på sätt och vis startskottet för den indievåg vi ser än idag. Indiespel i sig var givetvis ingenting nytt, men det går inte att förneka att Braid, bland annat tack vare Microsofts hårdsatsning på Xbox Live Arcade, var ett av de första spelen som visade potentialen i att små hemmagjorda indiespel faktiskt kunde vara kommersiellt gångbara. Braid är ett lika simpelt som genialt pusselspel där man ställs inför att lösa olika problem med hjälp av att manipulera tiden. Spelets vaga berättelse som lämnade mycket öppet för tolkning, och den speciella atmosfär som förmedlades skapade något helt unikt för sin tid. Summan av allt blev något som idag kanske kan kallas en tidlös klassiker.

Plats 49 – The Longest Journey

PC 2000

Ett av de bästa peka-klicka-äventyr-spelen genom alla tider. Ett ganska djärvt uttalande givet konkurrensen men Norska Funcom lyckades verkligen skapa något alldeles extra ordinärt i kölvattnet av en mängd klassiker. I Longest Journey fick vi följa April Ryan på en mystisk resa mellan världar där fantasy och sci-fi blandats i en perfekt mix. Bedårande vackra miljöer och en berättelse som man inte ville släppa taget om gav oss ett ”modernt” peka-klicka-äventyr vi sent kommer glömma.

Plats 48 – Wonder Boy III: The Dragon’s Trap

Master System 1989

Wonder Boy är en knepig serie att hålla ordning på, med mängder av olika spel och undertitlar som påminner om varandra, remakes där man plockat bort Wonder Boy ur titlarna helt och hållet och ibland släppt spel i olika ordning i olika regioner. Det är också en serie som oblygt utforskat olika genrer på ett lika spännande som smått förvirrande sätt. Man har aldrig riktigt vetat vart man haft serien. Lyckligtvis är en gemensam nämnare att dom flesta spelen i serien håller väldigt hög klass. Fullträffen lyckades man få i det fjärde spelet. Ja, Wonder Boy 3 alltså för oss, eller Monster World 2 som det heter i Japan (ni ser, det är inte lätt). Vad som däremot är lätt är att låta sig förföras av denna pärla till plattformsäventyr där man med hjälp av olika skepnader låser upp nya delar av världen för att ta sig vidare i spelet. För ett par år sedan släpptes dessutom en väldigt fin remaster av spelet som kan vara värd att titta närmare på för den som inte har möjlighet att spela originalet.

Plats 47 – Sonic the Hedgehog 2

Mega Drive 1992

Sent skall världen glömma det krig som utspelade sig på skolgårdarna runt om i Sverige i början av 90-talet. Vi talar givetvis om Det Stora Konsolkriget mellan Sega och Nintendo. Tittar man på resultatet nu så lutar det nog åt Nintendos fördel, men därmed inte sagt att Segas konsoler inte hade gott om guldkorn som håller än idag. Även om Sonic nu för tiden kanske inte är den roligaste maskoten att följa (med undantag för briljanta Sonic Mania) så går det inte att komma ifrån att han i början av 90-talet var den coolaste kotten i stan. Men Sonic 2 levererade inte bara stenhård attityd, utan var under ytan betydligt mer än så. Alltifrån musik, bandesign och Dr. Robotniks oändliga påhitt till bossar knöts läckert ihop till ett av de mest njutbara plattformsspelen genom tiderna.

Plats 46 – Deus Ex: Human Revolution

Multi 2011

Human Revolution dryper av atmosfär redan från första bildrutan. När Adam Jensen ofrivilligt tech-modifierades efter en olycka och väste “I never asked for this” var äventyret igång. Vi bortser från de beiga bossfighterna och minns istället den nervkittlande kampen mot en korrupt regering, illasinnade företag och inte minst media. En briljant kombination av FPS och RPG i en framtidsdystopi där varje sidouppdrag gav mening och spelarnas val styrde upplevelsen framåt på deras egna villkor.

Plats 45 – Animal Crossing

Gamecube 2002

Lyckliga japaner fick uppleva Animal Crossing redan till Nintendo 64, medan vi i väst snällt fick vänta till den lilla lila lådan släpptes på marknaden. Att få uppleva ett spel i realtid kändes spännande men att ett spel så helt och hållet kunde ta över ens faktiska realtid var unikt. Vi ställde våra klockor för att gå upp tidigt och fiska – i Animal Crossing. Vi såg till att ha någon timme över på julafton för att få fira jul – i Animal Crossing. Alla charmiga karaktärer, dagliga uppgifter och spännande upptäckter gjorde oss helt beroende av våra små byar.

Plats 44 – Command & Conquer: Red Alert

PC 1996 Bildkälla: Giantbomb.com

Vi har redan avhandlat ett flertal klassiska RTS från 90-talet på vår topp 100-lista. Ett annat spel som har en given plats i det sällskapet är Command & Conquer: Red Alert. FMV-sekvenserna var tillbaka i högform och Red Alert visade på ännu mer attityd än sin föregångare. Här fanns en mängd specialenheter och coola byggnader som bäddade för nya typer av strider på slagfältet. Vem minns inte Tanya, attackhundarna eller den galet roliga Tesla Coilen? Musiken var också den, precis som tidigare, i världsklass.

Plats 43 – Tony Hawk’s Pro Skater 2

Multi 2000

Första delen i skateboard-legendens Tony Hawk’s egna serie gick oss ganska omärkt förbi, men när tvåan dök upp blev vi som besatta. Pro Skater 2 skapade en riktig tetris-effekt, när vi efter timmar av spelande försökte sova spelade våra hjärnor upp sekvenser ur spelet och utan kontroller i handen försökte vi fortfarande sätta det där perfekta tricket. Med kontroller i hand dagen efter fortsatte jakten på poäng och hemligheter och med passande skate-punk strömmande ur högtalarna var det svårt att lägga ifrån sig kontrollen och helt omöjligt att släppa spelet ur tanken.

Plats 42 – Knights of the Old Republic

Xbox 2003

Minns ni när det kändes som att Bioware inte kunde göra något fel? En viktigt del i det var utan tvekan Knights of the Old Republic. Ett rollspel som tog ut svängarna i ett universum många av oss så väl känner till. Vi fick själva välja väg mot den mörka eller ljusa sidan, dialogträden var revolutionerande för sin tid och de turbaserade striderna kändes som de ägde rum i realtid. Bioware lyckades inte bara med att skapa ett intressant system för att skapa sin egen karaktär, de lyckades få oss att känna att vi också blev den karaktären. Magiskt.

Plats 41 – Half-Life

PC 1998

Det var för 21 år sedan som first person shooter-genren tog ett rejält kliv framåt. Gordon Freeman tog upp sin kofot och vi alla undrade vem den där G-man egentligen var. När introt började rulla var det nog ingen som trodde sina ögon och när man råkade komma åt musen av misstag och insåg att allt renderades i realtid blev vi förstummade. Det kändes som att Black Mesa fanns på riktigt. Inte ett enda trist vapen sikte och en helt oöverträffad AI gjorde det här till årets spel 1998. Vi som var där när det släpptes kommer aldrig att glömma. Wake up Mr. Freeman, wake up.

Samtliga delar av listan:
Del 1 Plats 100-91
Del 2 Plats 90-81
Del 3 Plats 80-71
Del 4 Plats 70-61
Del 5 Plats 60-51
Del 6 Plats 50-41
Del 7 Plats 40-31
Del 8 Plats 30-21
Del 9 Plats 20-11
Del 10 Plats 10-6
Del 11 Plats 6-1